BMW is synoniem met zware motoren, zeker de jongste decennia. De Duitse motorbouwer is groot geworden met de befaamde boxertwins, een motorconcept met tegenover elkaar geplaatste, liggende cilinders. De eerste boxermotoren hadden een cilinderinhoud van 500 cc. Door de jaren heen vergrootten de Duitsers de cilinderinhoud, en momenteel bedraagt die 1170 cc.
...

BMW is synoniem met zware motoren, zeker de jongste decennia. De Duitse motorbouwer is groot geworden met de befaamde boxertwins, een motorconcept met tegenover elkaar geplaatste, liggende cilinders. De eerste boxermotoren hadden een cilinderinhoud van 500 cc. Door de jaren heen vergrootten de Duitsers de cilinderinhoud, en momenteel bedraagt die 1170 cc. BMW heeft in het aanbod ook de F650, een 650 cc eencilinder opstapmotor. Maar de afstand tussen de F650 en de almaar zwaardere boxer werd groot. Bovendien lanceerde het merk ook nog de 1200K-serie, een dwarsgeplaatste 1200 cc viercilinder in lijn. In het gamma was er eigenlijk geen tussenmodel meer, met uitzondering dan van de 850 boxer Roadster. Met de nieuwe F800 dicht BMW het gat tussen de F650 en de zwaardere modellen. Voor de F800 stapte de Duitse motorbouwer af van de boxertraditie en koos voor een paralleltwin. Het voordeel daarvan is dat die veel smaller is dan de boxer. Nadeel zijn de motortrillingen. De nieuwe twin biedt ten opzichte van de 850 Roadster veel voordelen: smaller, lichter, meer vermogen en - niet onbelangrijk - een lagere prijs (1400 euro verschil). BMW heeft meteen twee versies van de F800 op de markt gebracht: een sportversie (S) en een sporttoerversie (ST). De lijn van de motor is fraai. BMW borduurt voort op de stijl van de sportieve K1200 en RS1200. De stuurkuip, dummytank en zit zijn in één geheel gemaakt. De benzinetank is onder het zadel geplaatst, net zoals bij de F750. Dat houdt het zwaartepunt laag en geeft ruimte voor een grote luchtinlaat op de plaats waar normaal de benzinetank zit. Het plaatwerk van de tank, de zit en de kuip maakt dat de motor groter oogt dan die in werkelijkheid is. De aandrijving gebeurt met een riem (zoals bij de F650) en dus niet met een cardan (zoals bij de zwaardere modellen). We reden zowel met de S- als met de ST-uitvoering. De motor loopt soepel en je hebt niet de idee dat je met een twin rijdt. Alleen het rauwe uitlaatgeluid wijst op een tweecilinder. De F800 trekt snel op (BMW claimt dat binnen 3,5 seconden de kilometerteller op 100 staat), ligt goed op de weg en is een plezier in de bochten. Je hebt eigenlijk geen 1200 cc-motor nodig om vlot mee te kunnen in het verkeer. 800 cc is meer dan genoeg. Tussen 4500 en 5000 toeren per minuut zijn er wel wat trillingen te bespeuren. Ander nadeel van de S-versie is het lage stuur: in langzaam fileverkeer druk je met je gewicht op je polsen, die daardoor pijnlijk aanvoelen. De ST-versie heeft dat nadeel niet. Het stuur staat iets hoger, waardoor je ook een rechtere zitpositie hebt. De voetsteunen staan echter op dezelfde plaats gemonteerd als bij de S. Het gevolg is dat je nogal geplooid zit met je benen. Ook bij de ST zijn tussen 4500 en 5000 toeren trillingen voelbaar. De ST is voor het verkeer van elke dag beter geschikt dan de sportieve S. Jammer is wel dat beide modellen niet zijn uitgerust met waarschuwingslampen, nochtans handig in fileverkeer. MOTOR: vloeistofgekoelde tweecilinder-in-lijn viertakt, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, zesversnellingsbak, riemaandrijving. VERMOGEN: 85 pk bij 8000 toeren per minuut. CILINDERINHOUD: 798 cc. ZITHOOGTE: 820 mm. TANKINHOUD: 16 liter. GEWICHT (RIJKLAAR): 182 (S), 187 (ST) kilogram. PRIJS: 9100 (S), 9800 (ST) euro. IMPORTEUR: BMW Belgium, Lodderstraat 16, 2880 Bornem, tel. 03 890 97 11, www.bmw.be Ad van Poppel