BMW Alpina

Met een automaat die geen afbreuk doet aan het sportieve karakter.

Twee Alpina-nieuwkomers worden in première op het salon voorgesteld. Het zijn de wondermooie Roadster V8, afgeleid van de mythische BMW Z8, en de B3 4×4, limousine en break, op basis van de BMW 3-reeks. B3 4×4 is de eerste Alpina met permanente vierwielaandrijving.

Het meest opvallende verschil tussen BMW Z8 en Alpina Roadster V8 (prijs: circa 123.980 euro) is de Switch-Tronic-automaat, die ook in de B3 4×4 beschikbaar (prijskaartje: zie Dashboard) is. Met deze automaat beantwoordt de Alpina Roadster V8 beter aan de verlangens van mensen die deze auto niet alleen in hun vrije tijd maar ook dagelijks in het stads- en fileverkeer gebruiken. Switch-Tronic doet geen afbreuk aan het sportieve karakter van de roadster. De automaat is immers ook manueel bedienbaar vanop het stuur – een Alpina-creatie. Daarom is de Roadster evenwaardig aan de Z8-versies met manuele versnellingsbak. De automaat en Alpina V8-motor zetten de eigen identiteit van de Roadster extra in de verf.

Tot voor kort was Alpina niet geneigd de stap te wagen naar integrale aandrijving. De ingenieurs in Buchloe waren ervan overtuigd dat aandrijving op de vier wielen – door de vergrendeling van de differentiëlen – niet verenigbaar was met het verfijnde, exclusieve karakter van een BMW Alpina. Het 4×4-systeem is nogal belastend voor sommige mechanische onderdelen. Maar dankzij de recente ontwikkelingen in aandrijfkinematica en elektronische sturing van de overbrenging, werd de eerste Alpina 4×4 toch een feit. Er werd gekozen voor de B3, met een 3.3-liter motor gekoppeld aan een Switch-Tronic vijftrapsautomaat. De B3 is in twee versies verkrijgbaar: vierdeurs limousine en vijfdeurs touring break.

De B3 4×4 beschikt over een uitzonderlijk potentieel dankzij de performante Alpina-motor in combinatie met het onderstel en de ophanging van het huis. De wagen biedt bovendien een buitengewoon veilig maar sportief weg- en rijgedrag, vooral bij ongunstige weersomstandigheden zoals hevige regen en sneeuw, en in een heuvelachtig landschap. Dat de wagen als het ware aan de weg kleeft, is een van de belangrijkste troeven van deze Alpina.

Patrick op de Beeck

Volgende week: Mercedes Benz E-klasse 2002.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content