Sedert enkele jaren wisselen Audi en BMW elkaar op het ereschavotje af, op het vlak van de modernste dieseltechnologie. Met de lancering van de 740d is BMW opnieuw technisch leider in het segment der luxewagens.
...

Sedert enkele jaren wisselen Audi en BMW elkaar op het ereschavotje af, op het vlak van de modernste dieseltechnologie. Met de lancering van de 740d is BMW opnieuw technisch leider in het segment der luxewagens. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar de 740d biturbo past perfect in het aanbod van de 7-reeks. Dit blijkt uit een proefrit, op eenzelfde parcours, met de 740i, de 4,4 liter V8 (286 pk) benzineversie, direct na een test met de 740d. Zowel wat het rijplezier, het acceleratievermogen als de stilte in het interieur betreft, gaat onze voorkeur naar de nieuwe dieselberline. Het motorkoppel en het acceleratievermogen van de 7-bi-turbodiesel is immers zo groot dat het (bijna) nooit nodig is om de motor in de hoge toeren te jagen. Vanaf 90 km/u. kan men aan het motorgeluid niet meer horen of er met een benzine- of dieselauto gereden wordt.Het is duidelijk dat BMW met de grensverleggende 740d het voortouw neemt. Het is nu wachten op de Audi A8 die aan het einde van het jaar zal worden gelanceerd met een V8-turbodiesel van 225 pk (max. koppel: 480 Nm tussen 1800 en 3000 toeren) als krachtbron. Achterwielaandrijving, waar BMW nog altijd voor kiest, staat voor ons synoniem voor een dynamische rijstijl. Dit is niet zo evident in een voorwielaandrijver zoals Audi. Enkel de Audi Quattro bezorgt een ander, bijna even groot rijplezier, met meer rijveiligheid voor minder ervaren bestuurders, dan een achterwielaandrijver. De nieuwe BMW 740d is uiteraard uitgerust met de nodige veiligheidsattributen. Tien airbags, inclusief twee nieuwe zijdelingse airbags die het hoofd van de inzittenden achteraan beschermen, zijn standaard, plus het DSC stabiliteits- en DBC motriciteitscontrolesysteem. Het is natuurlijk technisch onmogelijk dat de tien airbags op hetzelfde ogenblik geactiveerd worden. Elke airbag ontplooit zich pas naargelang van de aard en de kracht van de aanrijding.De BMW-nieuwkomer is de eerste personenauto ter wereld in de categorie der prestigieuze modellen, die door een V8-dieselmotor met directe injectie en common rail-techniek wordt aangedreven. Dat er met één tankinhoud iets meer dan 800 km kan worden gereden in een aangename, comfortabele en luxueuze sfeer, is lekker meegenomen.Wat het actieve rijplezier, het vermogen en het verbruik betreft, geeft de combinatie van de zuinige V8-motor met een zeer knappe automaat, het dieselprincipe een nieuwe dimensie.PATRICK OP DE BEECK