Het Blue Note Records Festival is dit jaar aan zijn vijfde editie toe. Maar ook nu blijft het Gentse jazzfestival zijn uitgangspunt trouw: een scherpe selectie aanbieden uit het brede jazzveld. En dus wisselen jonge musici die meer risico's nemen en oudere, wijs geworden muzikanten die stilaan tot het mythologische rijk van de jazz behoren elkaar af. De liefhebber van jazz die uit de traditie is ontstaan, kan van 13 tot en met 18 juli terecht op de Gentse Bijlokesite voor het zogenaamde All That Jazz-luik; fans van de meer dan...

Het Blue Note Records Festival is dit jaar aan zijn vijfde editie toe. Maar ook nu blijft het Gentse jazzfestival zijn uitgangspunt trouw: een scherpe selectie aanbieden uit het brede jazzveld. En dus wisselen jonge musici die meer risico's nemen en oudere, wijs geworden muzikanten die stilaan tot het mythologische rijk van de jazz behoren elkaar af. De liefhebber van jazz die uit de traditie is ontstaan, kan van 13 tot en met 18 juli terecht op de Gentse Bijlokesite voor het zogenaamde All That Jazz-luik; fans van de meer dansbare, hippere jazzvormen ( All That Jazz?) worden van 19 tot en met 23 juli in de watten gelegd. De aftrap wordt op donderdag 13 juli gegeven door de jonge Genkenaar Carlo Nardozza (winnaar van de wedstrijd 'Jong Jazztalent in Gent'), gevolgd door zangeres Dianne Reeves, die in Gent al tijdens de tweede editie triomfeerde en intussen is uitgegroeid tot een van 's werelds grootste jazzdiva's. Andere aanraders tijdens het eerste festivaldeel? De terugkeer van John Zorn (vr 14/7), dit keer met zijn Acoustic Masada. Puur dus. En vanzelfsprekend belooft ook het kwartet van de intussen 72-jarige saxofonist Wayne Shorter (za 15/7) groots te worden: met Brian Blade (drums), John Patitucci (bas) en Danilo Perez (piano) beschikt Shorter over een van de beste bands ooit: de associatieve speelwijzen zijn veeleisend, maar het resultaat is adembenemend. Uit de Europese scène kijken we vooral uit naar het trio Romano/Sclavis/Texier (zo 16/7), drie doorgewinterde improvisatoren die de jongste jaren een van de mooiste hoofdstukken uit de jazz bijeenschreven: ze zetten hun herinneringen aan hun talrijke Afrikareizen op cd. Het resultaat werd een lyrisch Afrikaans drieluik, soms complex, dan weer ontwapenend eenvoudig. Dit jaar staat ook de piano centraal op Blue Note. Zo is Jason Moran met zijn trio The Bandwagon (za 15/7) van de partij: opwindend, uitdagend en geanimeerd. Nathalie Loriers, the leading lady of Belgian jazz (zo 16/7), gaat in haar Chemins Croisés-project bewust op zoek naar kruisbestuiving tussen culturen uit Oost en West. Dat Michel Herr als geen ander de piano kan laten zingen, weet u wellicht (di 18/7). En de Italiaanse Belg Eric Legnini ten slotte (za 15/6) leverde met Miss Soul een van de aanstekelijkste cd's van de voorbije maanden af. Het album is een hommage aan de zwarte pianisten die in de jaren vijftig en zestig populair werden, met een opwindende mix van moderne jazz, blues en gospel. In Trends van 20/7 gaan we dieper in op het 'All That Jazz?'-luik van het Blue Note Records Festival, met de dansbare, hippe fusionvormen. Blue Note Records Festival Gent: van do 13/7 t/m di 18/7 en van wo 19/7 t/m zo 23/7, Bijlokesite, Bijlokekaai, Gent. Info: www.bluenotefestival.comJ.L.