Bloeiend bedrijf

RYDER CUP Met 600 miljoen toeschouwers is elke editie opnieuw een marketingsucces. © Sportsfile via Getty Images

Vrijdag begint op het parcours van Whistling Straits in Wisconsin de Ryder Cup. Het toernooi werd boven de doopvont gehouden toen Samuel Ryder, een handelaar in zaden en een golfliefhebber, in 1927 een vriendschappelijk toernooi tussen de beste Engelse en Amerikaanse spelers sponsorde. Het was het begin van een succes. Na de Olympische Spelen en de Wereldbeker voetbal is de Ryder Cup vandaag het meest gevolgde sportevenement ter wereld.

Door de jaren heen is maar heel licht aan het concept gesleuteld. Sinds 1979 spelen de Amerikanen niet langer tegen een Engelse selectie, maar tegen de beste Europese spelers van het moment. Voorts wordt nog altijd in matchplay gespeeld, zowel in enkel- als dubbelspel. Golf is dus om de twee jaar geen individuele sport, maar een ploegsport.

Ook achter de schermen is de Ryder Cup heel origineel. Het economische model achter het toernooi is niet alleen lucratief, maar ook uniek. Zo is er geen prijzengeld. ‘s Werelds toppers nemen het drie dagen lang tegen elkaar op voor de eer. Of toch bijna. Het toernooi heeft zo’n uitstraling dat de deelnemende spelers daar nadien altijd beter van worden. Deelnemen aan de Ryder Cup is voor een golfer een beetje de heilige graal, want het bezorgt de speler veel internationale uitstraling. Nicolas Colsaerts was in 2012 de eerste Belg die mocht deelnemen aan het legendarische toernooi en hij plukt daar nog altijd de vruchten van.

Financieel bekeken is de Ryder Cup een bloeiend bedrijf. Met een wereldwijd publiek dat op 600 miljoen toeschouwers wordt geschat, is elke editie opnieuw een marketingsucces. Het evenement bereikt niet alleen een niche van liefhebbers met een heel grote koopkracht, maar ook een bijzonder groot publiek. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is golf een nationale sport, en om de twee jaar zit de bevolking er drie dagen lang aan het televisiescherm gekluisterd. De televisierechten (NBC in de Verenigde Staten en Sky in Groot-Brittannië) blijven stijgen, en op alle niveaus schuiven de partners aan. De Zwitserse horlogemaker Rolex pakt telkens zwaar uit in de Ryder Cup. De vorige editie, die in 2018 werd gespeeld op de Golf National in Parijs, genereerde een omzet van meer dan 230 miljoen euro. Ticketverkoop, merchandising, sponsoring: alle cijfers gingen door het dak. De vooruitzichten voor de editie van dit jaar zijn al even veelbelovend. Dat is vooral goed nieuws voor de Amerikaanse PGA Tour en de European Tour, die de opbrengst mogen delen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content