Blitse IT’ers in de grijze boekhoudwereld

Drie Limburgse entrepreneurs zijn gepokt en gemazeld in de opstart van IT-bedrijven. Nu verkopen ze hun ervaring via het accountantskantoor Cynex. Gedelegeerd bestuurder Jeroen Meens huivert bij het idee een grijze boekhouder te worden.

HANS BROCKMANS

Terwijl de interne groei bij de meeste accountants wat achterblijft door de crisis, zet het Limburgse kantoor Cynex mooie cijfers neer. Amper vier jaar na de oprichting overschrijdt het dit jaar de grens van 1 miljoen euro omzet. “Toen mijn twee vennoten van Cynex met het idee afkwamen om een accountantskantoor op te starten, was ik niet bepaald laaiend enthousiast”, erkent gedelegeerd bestuurder Jeroen Meens. “Het leek me te grijs. Nu weet ik beter.”

Marketeer Meens, econoom Koen Martens en accountant Stijn Snellinx begonnen in 1999 via Cynex met de verkoop van websites, mailservers en Telenet-hotspots. “We vonden de term op café uit, omdat het koel en internetachtig klonk”, herinnert Meens zich. In 2002 startte Sinfilo, een van de eerste ontwikkelaars van lokale draadloze netwerken. Na elf maanden werd het verkocht aan Telenet. Het drietal startte ook de digitaledienstenverlener Navitell (belang verkocht en inmiddels failliet). Het was ook mee actief in I-City, dat heel Hasselt van draadloos internet zou voorzien en nu is ondergebracht bij IBBT. Uit de spin-off City Live groeide Mobile Vikings, waarin KPN Group Belgium participeert.

Advies krijgt structuur

Wat doen blitse IT’ers in een boekhoudkantoor? “Onze kennis ter beschikking stellen aan ambitieuze groeiers, wat we zelf ook nog zijn”, zegt Meens. “We werden al om advies gevraagd, maar dat gebeurde dan van project tot project. Als we daar nu eens geld mee verdienen, dachten we? We willen onze klanten financieel, juridisch en technisch op zo’n manier ondersteunen dat hun onderneming zich kan concentreren op haar kernactiviteit.”

De holding Cynex overkoepelt de bedrijven Cynex Accountants en Belastingconsulenten, Cynex Business Office (dienstverlening aan rechtspersonen), Cynex Family Office (financiële planning voor natuurlijke personen), Cynex Drive (autoleasing) en de vastgoedvennootschap Cynex Property Invest. Cynex levert geen financiële producten, noch beleggingsadvies. De gestage omzetgroei verloopt niet in hetzelfde tempo van de wat kwakkelende winst, een gevolg van investeringen in mensen en techniek. In 2011 verdriedubbelde het vreemd vermogen om een IT-investering te kunnen dragen.

Cynex pikt alle financiële data geregeld op bij sommige klanten en verwerkt die tot een dashboard, met kerncijfers en -gegevens. Dat vormt de basis om samen een vernieuwd businessmodel uit te werken. Dan wordt een financiële strategie uitgewerkt, van cashflowbeheer en fiscaliteit tot het vinden van externe financiers.

Soms ondersteunt Cynex projectmatig. “Als we met een potentiële klant samenzitten, beginnen we niet vanaf de eerste minuut te factureren”, verklaart Meens. “We maken een profiel van het bedrijf, bekijken waar de klant naartoe wil en bespreken hoe dat kan gebeuren. Als we denken dat het kans maakt, bepalen we de projectprijs. Geen interesse? No cure, no pay.”

Dat proces verloopt zonder al te veel gestructureerde afspraken. “We werken op basis van vertrouwen. Als dat weg is, doen we de boeken dicht. Zodra onze klanten hun doelstelling behalen, is er trouwens geen discussie over de prijs. Dan betalen ze met plezier de factuur. Cynex doet al twaalf jaar zaken, en het aantal keren dat we een advocaat nodig hadden, is op een hand te tellen.”

Klassieke klanten

Cynex heeft ook klanten met een klassieke achtergrond, zoals de Hasseltse chocoladeproducent Boon of de Lommelse Bergmans Outlet. “Decennialang waren we een Amerikaans stockhuis”, zegt bestuurder Jeroen Bergmans. “We herprofileerden ons in merkkleding met kortingen tot 40 procent. Ik concentreer me op de aankoop en de deals, terwijl Cynex twee dagen per week onze zaak ter plekke financieel runt. Gewone boekhouders leveren de cijfers, een beetje fiscaal advies en that’s it. Met Cynex optimaliseerden we onze structuur om vorm te geven aan ambitie. Samen met Jeroen werken we ook een professionele marketingcampagne uit.”

“Zeker voor jonge ondernemingen is zo’n full service-aanpak een welkome steun in de rug”, getuigt Claudia Put van de online gezondheidsbegeleider Brand New Day. “Cynex geeft niet alleen informatie over de stand van zaken, maar ook advies om problemen te vermijden. We zijn op zoek naar investeerders en Cynex levert naar de aandeelhouders de juridische onderbouw en externe ondersteuning om dat proces te begeleiden. Het is een mooi concept.”

De doorgedreven multidisciplinaire aanpak is volgens Meens de kern van Cynex: “Grote ondernemingen krijgen bij grote kantoren geïntegreerd advies op maat, omdat ze bereid zijn flink te betalen. Maar kmo’s werden minder goed bediend. Wij vormen een alternatief voor dat klantensegment.”

Rudi Braes, topman van Ernst & Young Belgium (100 keer groter in omzet en mankracht), heeft toch bedenkingen: “Ik heb sympathie voor het enthousiasme van jonge ondernemingen, maar de waaier van gespecialiseerde, geïntegreerde diensten die wij bieden naast ons internationale netwerk is uiteraard veel groter. Net daarom fuseren steeds meer middelgrote kantoren. Een groot deel van onze klanten zijn trouwens kmo’s. Zij vinden bij ons klaarblijkelijk kwaliteit voor hun geld.”

Cynex is wel duurder dan een klassieke boekhouder. “Wie een goedkope accountant zoekt, vindt er wel een met de mentaliteit van ‘de teller draait'”, besluit Meens. Hoe goedkoper de accountant, hoe slechter het advies, dus hoe minder hij uiteindelijk opbrengt.”

“We werden al eens om advies gevraagd, maar dat gebeurde dan van project tot project. Als we daar nu eens geld mee verdienen, dachten we?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content