Het minste wat je kan zeggen, is dat de Phoebus Foundation van Fernand Huts heel actief is op de kunstmarkt en in de mu- seumwereld. Geregeld organiseert de stichting tentoonstellingen of geeft ze belangrijke bruiklenen. Dit jaar opent Huts een CoBrA-museum in Antwerpen, d...

Het minste wat je kan zeggen, is dat de Phoebus Foundation van Fernand Huts heel actief is op de kunstmarkt en in de mu- seumwereld. Geregeld organiseert de stichting tentoonstellingen of geeft ze belangrijke bruiklenen. Dit jaar opent Huts een CoBrA-museum in Antwerpen, dat volledig draait op zijn eigen collectie. In Antwerpen opent deze week in het Snijders&Rockox- huis en op drie andere locaties het expoproject Blind Date, met portretten van de middeleeuwen tot de twintigste eeuw uit de collectie van de stichting. De namen doen duizelen: Peter Paul Rubens, Frans Hals, Antoon Van Dyck, Quinten Metsys, Theodoor Rombouts, Jan Cossiers en veel anderen. In het Snijders&Rockoxhuis is de scenografie in handen van modeontwerper Walter Van Beirendonck. In de Keizerskapel hangen religieus geïnspireerde portretten en triptieken. In de barokke Carolus Borromeuskerk bracht Huts kinderportretten samen, onder meer van Lorenz Strauch en Gonzales Coques. In het Vleeshuis liet hij toepasselijk enkele stillevens met vleeswaren ophangen. Later dit jaar volgt in het MAS een expo over Vlaamse schilderkunst van de vijftiende tot zeventiende eeuw, met vooral bruiklenen van de Phoebus Foundation.