Blijven innoveren

PAUL RENSON "Zowat 10 procent van onze 1200 werknemers werkt aan onderzoek en ontwikkeling." © E. ELLEBOOG

Al voor de vijfde keer wordt een van de vennootschappen van de Renson Group, de Waregemse specialist in ventilatie, zonwering en outdoor living, tot Ambassadeur uitgeroepen. Net als in 2015 is die eer weggelegd voor Renson Sunprotection-Screens.

De familie Renson mag opnieuw een mooie trofee bijzetten in de rijkgevulde prijzenkast. “De titel van Trends Gazellen Ambassadeur bewijst dat we de juiste strategie hebben gekozen. Het is dan ook een mooie beloning voor de inzet van onze medewerkers”, zegt Dieter Heyman, businessunitmanager outdoor bij Renson.

Al decennialang past Renson dezelfde succesformule toe. Die bestaat uit drie pijlers: differentiëren door te innoveren, internationaliseren en een sterk merk uitbouwen. Dat laatste doet het bedrijf onder meer door voor zichtbare locaties te kiezen langs de autosnelwegen en met de sponsoring van de eersteklasser SV Zulte-Waregem en de wielerploeg Team Sunweb.

Internationale outdoor

Renson Sunprotection-Screens heeft met zonwering en outdoor living twee divisies met elk een eigen dynamiek. De snelle groei van de jongste jaren heeft vooral te maken met het succes van de outdoordivisie, die nog maar in 2010 werd opgericht. “In de jongste twee jaar kende die afdeling een omzetgroei van meer dan 50 procent”, zegt Paul Renson, die de vierde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt. “Outdoor is heel internationaal gericht. Meer dan 75 procent van die omzet realiseren we in het buitenland. We zijn de Europese marktleider in het bovensegment.”

Wat begon met terrasoverkappingen is geëvolueerd naar een totaalconcept waarin Renson ook tal van andere elementen integreert, zoals carports, gevelbekleding, tuinaccessoires en -verlichting. Ook brievenbussen voor pakjes. Zoon Leon Renson heeft het ondernemersbloed van zijn vader geërfd. Met zijn bedrijf eSafe brengt hij een slimme brievenbus op de markt waardoor je niet langer thuis moet zijn om je pakjes veilig te ontvangen.

Renson kiest bewust voor het bovenste marktsegment. “Om het verschil te maken, hebben we veel aandacht voor design, duurzaamheid en kwaliteit. Daarnaast bieden we de klant veel mogelijkheden om zijn investering te personaliseren. Ten slotte zetten we in op het gebruiksgemak van de klant”, somt Dieter Heyman op.

Nieuwe fabriek

Renson investeert fors in een nieuwe fabriek in de industriezone De Prijkels op het grondgebied van Kruisem en Nazareth. Op een terrein van 10 hectare komt in een eerste fase een productieafdeling, een kantoorgebouw, een onderzoeks- en trainingscentrum en een belevingscentrum.

Renson staat ook open voor cocreatie. “We zijn continu op zoek naar partnerships met binnen- en buitenlandse leveranciers van tuinmeubilair, buitenkeukens, jacuzzi’s, tuinverlichting enzovoort. Op de site zullen we dus niet alleen onze eigen producten aan het publiek tonen”, aldus Dieter Heyman.

Op termijn zullen 250 mensen op de nieuwe site werken. Een deel van hen zal de overstap maken van het hoofdkwartier dat een 10 kilometer verderop langs de E17 ligt. Daarnaast zal het bedrijf een pak nieuwe medewerkers aanwerven. Een gemakkelijke opdracht wordt dat niet, want de werkloosheid in de regio is extreem laag. “We zoeken in de eerste plaats mensen met de juiste mentaliteit, mensen die innovatie en ondernemerschap hoog in het vaandel dragen”, weet Dieter Heyman. “We hebben heel wat troeven. Renson is een familiebedrijf met een langetermijnvisie, innovatie zit in ons DNA en er zijn heel wat doorgroeimogelijkheden, ook internationaal.”

Innovatie

Outdoor is hot, maar de wortels van Renson Sunprotection-Screens liggen in de zonwering. Ook dat segment groeit. “Dat komt omdat we blijven innoveren. Er geldt geen snelheidsbeperking op innovatie”, reageert Paul Renson. “Op groepsniveau werkt zowat 10 procent van onze 1200 werknemers aan onderzoek en ontwikkeling. En nog altijd hebben we meer ideeën dan capaciteit om die allemaal uit te werken. Als pionier in windvaste doekzonwering hebben we altijd een streepje voor. We zoeken mee met onze klanten naar oplossingen om oververhitting binnenshuis tegen te gaan, met oog voor design en energiezuinigheid.”

Een voorbeeld van innovatie is het pas geopende Concept Home, een woning die uitgerust is met alle concepten uit het assortiment van Renson. “Zo kunnen we de bezoekers bewijzen dat ‘ creating healthy spaces‘ geen holle slogan is”, zegt Paul Renson. “Het is ook een ideale testomgeving om data te verzamelen. Die zijn van onschatbare waarde voor verder onderzoek. Dit huis is bijvoorbeeld uitgerust met drie verschillende ventilatiesystemen die we onder exact dezelfde omstandigheden kunnen testen en vergelijken.”

Volgens de CEO is de kans groot dat het bedrijf de komende jaren zal blijven meedraaien aan de top van de Trends Gazellen-rangschikking. “We kunnen de mooie groei, zowel in zonwering als in outdoor, nog een tijdje doortrekken. Dat is alleen maar mogelijk dankzij onze mensen”, besluit hij.

Methodologie van de Trends Gazellen

Welke bedrijven komen in onze lijst? Het antwoord is simpel: bedrijven die snel groeien. De Trends Gazellen zijn niets anders dan de snelste groeiers. De allersnelste groeier staat op nummer 1.

We bekijken de groei over vijf jaar. Voor deze editie vergelijken we 2017 met 2013. We berekenen de groei van drie variabelen: de omzet, het personeelsbestand en de cashflow, in absolute en procentuele termen. Dat geeft zes deelrangschikkingen. De plaatsen op die deelrangschikkingen tellen we op, wat de eindscore oplevert. Een bedrijf dat alle zes deelrangschikkingen aanvoert, heeft eindscore 6, en staat bovenaan in de eindrangschikking. Hoe hoger de eindscore, hoe lager in de eindrangschikking.

Er gelden minimumvoorwaarden. Het bedrijf moet minstens vijf jaar oud zijn. Op de loonlijst van 2017 moeten minimaal twintig werknemers gestaan hebben voor grote en middelgrote bedrijven. Voor kleine bedrijven volstaan tien werknemers. De omzet in 2013 bepaalt het onderscheid tussen een groot, middelgroot en klein bedrijf. De grote haalden een omzet van meer dan 10 miljoen euro, de middelgrote bleven tussen 10 en 1 miljoen euro en de kleine haalden een omzet of brutomarge van minder dan 1 miljoen euro.

De snelste 100 groeiers bij de grote bedrijven mogen zich Grote Gazellen noemen. De snelste 75 bij de middelgrote bedrijven worden de Middelgrote Gazellen. De snelste 50 bij de kleine bedrijven zijn de Kleine Gazellen.

De Gazelle die in haar categorie de lijst aanvoert, is niet altijd de winnaar. Er gelden bijkomende criteria. Zo moet een winnaar operationeel onafhankelijk zijn. Een dochter van een buitenlandse onderneming komt niet in aanmerking. En een winnaar moet drie jaar wachten eer hij nog eens kan winnen.

In deze en volgende edities van Trends publiceren we de eindrangschikking voor Brussel en de vijf Vlaamse provincies. We eindigen op 28 maart, met de eindrangschikking voor Vlaanderen.

* De volledige rangschikking van de grote, de middelgrote en de kleine Gazellen vindt u op www.trends.be/gazellen.
* De volledige rangschikking van de grote, de middelgrote en de kleine Gazellen vindt u op www.trends.be/gazellen.
Blijven innoveren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content