De familie Renson mag opnieuw een mooie trofee bijzetten in de rijkgevulde prijzenkast. "De titel van Trends Gazellen Ambassadeur bewijst dat we de juiste strategie hebben gekozen. Het is dan ook een mooie beloning voor de inzet van onze medewerkers", zegt Dieter Heyman, businessunitmanager outdoor bij Renson.
...

De familie Renson mag opnieuw een mooie trofee bijzetten in de rijkgevulde prijzenkast. "De titel van Trends Gazellen Ambassadeur bewijst dat we de juiste strategie hebben gekozen. Het is dan ook een mooie beloning voor de inzet van onze medewerkers", zegt Dieter Heyman, businessunitmanager outdoor bij Renson. Al decennialang past Renson dezelfde succesformule toe. Die bestaat uit drie pijlers: differentiëren door te innoveren, internationaliseren en een sterk merk uitbouwen. Dat laatste doet het bedrijf onder meer door voor zichtbare locaties te kiezen langs de autosnelwegen en met de sponsoring van de eersteklasser SV Zulte-Waregem en de wielerploeg Team Sunweb. Renson Sunprotection-Screens heeft met zonwering en outdoor living twee divisies met elk een eigen dynamiek. De snelle groei van de jongste jaren heeft vooral te maken met het succes van de outdoordivisie, die nog maar in 2010 werd opgericht. "In de jongste twee jaar kende die afdeling een omzetgroei van meer dan 50 procent", zegt Paul Renson, die de vierde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt. "Outdoor is heel internationaal gericht. Meer dan 75 procent van die omzet realiseren we in het buitenland. We zijn de Europese marktleider in het bovensegment." Wat begon met terrasoverkappingen is geëvolueerd naar een totaalconcept waarin Renson ook tal van andere elementen integreert, zoals carports, gevelbekleding, tuinaccessoires en -verlichting. Ook brievenbussen voor pakjes. Zoon Leon Renson heeft het ondernemersbloed van zijn vader geërfd. Met zijn bedrijf eSafe brengt hij een slimme brievenbus op de markt waardoor je niet langer thuis moet zijn om je pakjes veilig te ontvangen. Renson kiest bewust voor het bovenste marktsegment. "Om het verschil te maken, hebben we veel aandacht voor design, duurzaamheid en kwaliteit. Daarnaast bieden we de klant veel mogelijkheden om zijn investering te personaliseren. Ten slotte zetten we in op het gebruiksgemak van de klant", somt Dieter Heyman op. Renson investeert fors in een nieuwe fabriek in de industriezone De Prijkels op het grondgebied van Kruisem en Nazareth. Op een terrein van 10 hectare komt in een eerste fase een productieafdeling, een kantoorgebouw, een onderzoeks- en trainingscentrum en een belevingscentrum. Renson staat ook open voor cocreatie. "We zijn continu op zoek naar partnerships met binnen- en buitenlandse leveranciers van tuinmeubilair, buitenkeukens, jacuzzi's, tuinverlichting enzovoort. Op de site zullen we dus niet alleen onze eigen producten aan het publiek tonen", aldus Dieter Heyman. Op termijn zullen 250 mensen op de nieuwe site werken. Een deel van hen zal de overstap maken van het hoofdkwartier dat een 10 kilometer verderop langs de E17 ligt. Daarnaast zal het bedrijf een pak nieuwe medewerkers aanwerven. Een gemakkelijke opdracht wordt dat niet, want de werkloosheid in de regio is extreem laag. "We zoeken in de eerste plaats mensen met de juiste mentaliteit, mensen die innovatie en ondernemerschap hoog in het vaandel dragen", weet Dieter Heyman. "We hebben heel wat troeven. Renson is een familiebedrijf met een langetermijnvisie, innovatie zit in ons DNA en er zijn heel wat doorgroeimogelijkheden, ook internationaal." Outdoor is hot, maar de wortels van Renson Sunprotection-Screens liggen in de zonwering. Ook dat segment groeit. "Dat komt omdat we blijven innoveren. Er geldt geen snelheidsbeperking op innovatie", reageert Paul Renson. "Op groepsniveau werkt zowat 10 procent van onze 1200 werknemers aan onderzoek en ontwikkeling. En nog altijd hebben we meer ideeën dan capaciteit om die allemaal uit te werken. Als pionier in windvaste doekzonwering hebben we altijd een streepje voor. We zoeken mee met onze klanten naar oplossingen om oververhitting binnenshuis tegen te gaan, met oog voor design en energiezuinigheid." Een voorbeeld van innovatie is het pas geopende Concept Home, een woning die uitgerust is met alle concepten uit het assortiment van Renson. "Zo kunnen we de bezoekers bewijzen dat ' creating healthy spaces' geen holle slogan is", zegt Paul Renson. "Het is ook een ideale testomgeving om data te verzamelen. Die zijn van onschatbare waarde voor verder onderzoek. Dit huis is bijvoorbeeld uitgerust met drie verschillende ventilatiesystemen die we onder exact dezelfde omstandigheden kunnen testen en vergelijken." Volgens de CEO is de kans groot dat het bedrijf de komende jaren zal blijven meedraaien aan de top van de Trends Gazellen-rangschikking. "We kunnen de mooie groei, zowel in zonwering als in outdoor, nog een tijdje doortrekken. Dat is alleen maar mogelijk dankzij onze mensen", besluit hij.