Christian Salez Oprichter People On Point en bestuurder in creatieve en luxe-industrieën

"Het jaar als mentor van Jim heeft me doen inzien dat ik ook nog een young leader wil zijn. Midden in deze digitale revolutie verandert de wereld bijzonder snel en ingrijpend. Als leider is het nu niet het moment om al te landen en van bovenaf jonge leiders te coachen. We moeten op gelijke voet met hen praten. De dertigers hebben een zeer groot vermogen om nieuwe zaken op te pikken. We moeten hun niet meer uitleggen hoe ze moeten in het leven staan."
...

"Het jaar als mentor van Jim heeft me doen inzien dat ik ook nog een young leader wil zijn. Midden in deze digitale revolutie verandert de wereld bijzonder snel en ingrijpend. Als leider is het nu niet het moment om al te landen en van bovenaf jonge leiders te coachen. We moeten op gelijke voet met hen praten. De dertigers hebben een zeer groot vermogen om nieuwe zaken op te pikken. We moeten hun niet meer uitleggen hoe ze moeten in het leven staan." "Aan het einde van de rit komt het goed en als dat niet zo is, dan ben je nog niet aan het einde van de rit. Dat advies fluisterde de Dalai Lama me ooit in. In het kader van mijn samenwerking met de erven van Hergé had ik het ongelooflijke genoegen hem te ontmoeten in het Kuifje-atelier. Zijn uitspraak geeft vooral aan dat je veel zaken zelf in handen hebt en moet volhouden. Dat heb ik altijd meegegeven aan de mensen aan wie ik leiding gaf." "Ondanks die mooie quote hou ik van mensen die het grote geheel zien en stoppen met de oneliners. Mensen die zonder cynisme en met veel zelfrelativering de essentiële zaken uitleggen. Iemand als Daniel-Henry Kahnweiler die een eeuw geleden het businessmodel van de kunstgalerij uitdacht. Hij heeft ook de term kubisme uitgevonden. Hij schreef dagelijks een brief met de belangrijke zaken. Die diepgang is noodzakelijk.""Met Christian deel ik een interesse in de devaluerende wereld. Dat gaat niet enkel over iets esthetisch vinden of niet. Vorm is niet oppervlakkig en smaak is niet elitair, als ondernemer moet je dat goed beseffen. Vorm en esthetiek maken deel uit van het DNA van de mens. Dat mag je niet onderschatten als je nadenkt over de manier waarop je een doelgroep wil bereiken. De impact van esthetiek op je werk is groot en dat beseffen we bij Tastemakers. We ontwikkelen concepten waar unieke locaties, creatief eten en drinken en beleving centraal staan." "Dat ik een minder fijne ondernemerservaring achter de rug heb, vind ik nu een enorme meerwaarde. Het heeft me overtuigd dat blijven focussen op integriteit en duurzaamheid de goede weg is. Het negatieve in iets positiefs ombuigen deed ik al langer. Maar dat Christian dat idee heeft bevestigd, heeft me meer vertrouwen gegeven. Ook al hadden we het in onze gesprekken over een concrete uitdaging, toch hebben we vaak los van onze metiers over de impact op de samenleving nagedacht." "Dit jaar vond ik sportprestaties zoals die van de nationale hockeyploeg of van Nina Derwael erg inspirerend. Vooral de toewijding en de overtuiging om 200 procent voor een doel te gaan, spreken me aan. Ik zie ook een nieuwe, zelfbewuste lichting opstaan, die op een gezonde manier haar doelen durft uit te spreken. Dat is een evolutie waar ik graag deel van uitmaak."