Blaren van het spurten

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Colruyt torent boven iedereen uit in Vlaams-Brabant, met dank aan de forse omzetgroei. Ondanks de tegenvallende economische conjunctuur dendert de supermarktgigant voort. Al komt de brutomarge wel onder druk.

De geconsolideerde omzet van Colruyt is over de vier vorige boekjaren met liefst 40 procent gestegen tot 7,2 miljard euro. Wat betekent dat de jaarlijkse groei altijd meer dan 7 procent was, met zelfs een piek van 10 procent. Zo’n volgehouden groeispurt hoort eerder thuis in China dan in België. De krachttoer wordt nog straffer omdat het vooral gebeurt in een erg mature markt als de Belgische detailhandel. Het voornaamste wapen zijn de 224 supermarkten onder de Colruyt-vlag, waar wordt gezworen bij een laagsteprijsgarantie voor elk product. De keten slaagde er niet alleen in zijn traditionele concurrenten Delhaize en Carrefour pijn te doen. Zelfs harddiscounters als Aldi en Lidl moesten met lede ogen aanzien hoe Colruyt veel meer profiteerde van de economische crisis in 2008.

In België baat Colruyt in het voedingssegment nog twee andere merken uit: een waar alles in eigen beheer gebeurt (Okay) en een dat werkt met franchising (Spar). Andere belangrijke activiteiten zijn de speelgoedketen Dreamland en de bioformule Bio-Planet. De Franse afzetmarkt, goed voor ongeveer 10 procent van de omzet, bestaat vooral uit 66 geïntegreerde winkels (Colruyt en Coccinelle). In het najaar moest het management melden dat die activiteiten door de expansiepolitiek en de hevige concurrentie verlieslatend waren. Dat staat in schril contrast met de gezonde winstcijfers die Colruyt als groep de jongste jaren neerzet. In het vorige boekjaar boekte Colruyt een nettowinst van 338 miljoen euro, dat is een marge van 4,6 procent. Daarmee behoort de groep tot de wereldtop in haar sector.

Sinds de zomer moest Colruyt de beleggers echter teleurstellen. Bij de algemene vergadering in september hield Colruyt de doelstelling gelijk. Het wordt erg moeilijk om de winst van vorig jaar te kloppen. Toen enkele maanden later bleek dat de winst over de eerste zes maanden van het boekjaar gedaald was, kreeg het aandeel een pandoering op de beurs. Het ziet ernaar uit dat het halen van die doelstelling ‘uitdagend’ wordt, zoals Colruyt het zelf omschreef.

Uit de gegevens die Colruyt voor het laatste kwartaal van 2011 publiceerde, valt op te maken dat de omzetgroei in die periode wat is vertraagd, maar nog altijd tussen 6 à 7 procent schommelt. Dat is een robuuste prestatie omdat de voedingsmarkt in het najaar gestagneerd en zelfs gekrompen zou zijn. Het is nog afwachten wat dat voor de winst betekent. Beleggers vrezen dat die voor het eerst sinds de jaren tachtig zou dalen.

Door de verhevigde concurrentie kan Colruyt de gestegen inkoopprijzen en de verhoogde loonkosten (door de toepassing van de index), moeilijk of zelfs niet doorrekenen aan de consument. De groep heeft ondanks haar laagsteprijsstrategie de marges altijd hoog kunnen houden door besparingen. Maar nu lijkt het moeilijk nog vet te vinden in de organisatie.

Transport

In het transport kan het misschien nog wel de kosten drukken. Colruyt investeert als sinds de jaren negentig in een duurzamer logistiek apparaat. Het doet er ook alles aan om zijn vrachtwagens zo vol mogelijk te laden en zo het aantal ritten te beperken van en naar de distributiecentra in de buurt van Halle. En daar hoopt het op een betere ontsluiting. Erg belangrijk voor Colruyt zijn de dossiers voor een aansluiting met de A8 in Halle en die van de industriezone Laekebeek met de E19 in Beersel.

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content