Biometers lopen warm in Las Vegas

Comdex heeft moeite gedaan om de tenoren in de biometrie naar Las Vegas te halen. Ook Keyware is erbij.

L ernout & Hauspie Speech Products, waarvan de L&H Voice Xpress Professional hier vorig jaar nog door PC Computing werd gelauwerd als ‘Meest Waardevolle Product’, is uiteraard het Vlaamse boegbeeld op Comdex. Maar ook Keyware Technologies, de specialist in de toegepaste biometrie, is hier al sinds zijn oprichting in 1996 present. Ondanks de neerwaartse trend in beursbezoek – “je kan vanuit je luie zetel via internet Comdex bezoeken en contacten leggen,” verklaart chief executive officer (CEO) Francis Declercq – is Keyware zelfs permanent met vieren op de stand in het Las Vegas Convention Center, waaronder Declercq zelf. Keyware huist er met zestien ‘collega’s’ in het Biometric Pavillion, een initiatief van Comdex en het advieshuis International Biometric Group om de biometrische technologieën in een showcase naast elkaar te zetten.

Wat niet wegneemt dat stichter Francis Declercq van Keyware de pogingen van Export Vlaanderen toejuicht. “Maar als je, zoals wij, een kantoor in de VS hebt, is image building zeer belangrijk. En dat kan alleen als je je profileert als Keyware, en niet louter als één van de zovele Vlaamse bedrijven. Bovendien heb je minder controle over belangrijke aspecten, zoals de plaats van de stand.”

Toch stond Keyware – nu zestig medewerkers en vestigingen in Zaventem, Ieper, Gembloux en Boston – onder de Vlaamse paraplu op CeBIT in Hannover en op Telecom ’99 in Genève. Francis Declercq: “In Genève zijn we omwille van plaatsgebrek op de uitnodiging van Export Vlaanderen ingegaan. Volgend jaar zullen we individueel in Hannover aanwezig zijn. Ik heb alle lof voor de organisatorische talenten van Export Vlaanderen, maar voor mij heeft Keyware voorrang op politieke belangen.” Dat er vanuit Vlaanderen weinig aandacht is voor Comdex verwondert hem niet: “Je aanwezigheid hier heeft alleen zin als je je wil richten tot de Amerikaanse markt. Tachtig percent van de contacten zijn Amerikaans.”

Anders dan op CeBIT wordt in ‘Fun City’ Las Vegas ook veel aandacht geschonken aan amusement, weet Francis Declercq. “De sfeer is heel ontspannen. Ze maken er daar een grote show van. Soms is het net Disneyland. Geen wonder dat Comdex als incentive wordt gebruikt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content