Een laaggeprijsd massaproduct, maar aan de consument verkocht met deskundige ondersteuning van de apotheker. Daaraan sleutelt het Blankenbergse Mooss Pharma.
...

Een laaggeprijsd massaproduct, maar aan de consument verkocht met deskundige ondersteuning van de apotheker. Daaraan sleutelt het Blankenbergse Mooss Pharma."De verkoop van tandpasta, neussticks en inhalatie-oplossingen stijgt sterk in de grootdistributie, en daalt bij de apotheker. De apothekers hebben jarenlang in een cocon geleefd, als beschermd beroep. We moeten de apotheker opnieuw profileren naar het grote publiek, met laaggeprijsde, maar kwaliteitsvolle producten."Zaakvoerder Chris Cardon van de nv Mooss Pharma spreekt uit ervaring, want sinds 1994 houdt hij apotheek in Blankenberge. Cardon koppelt een opleiding als apotheker aan zijn zakelijk instinct na een jaar aan de Vlerick School voor Management. De producten van Mooss Pharma krijgen het label "parafarmaceutisch" mee. Ze hebben geen therapeutisch effect, maar zijn wel geneeskundig ondersteunend : neussticks, snoepjes, inhalatie-oplossingen enzovoort. De Mooss-producten zijn van eigen fabrikaat en worden verdeeld via apotheken, wat zowel deskundigheid als een efficiënte distributie garandeert. "Men vindt onze producten vandaag in 60 % van de 5300 apotheken in België. Einde 1998 willen we een dekkingsgraad van 85 %. In 1999 zullen we exporteren naar de buurlanden. Steeds via de apothekers. Want als we verdelen via de grootdistributie, verliezen we de sterkte van ons kanaal." Mooss Pharma verdeelt vandaag vijftien producten en zes merken. Maar het gamma wordt nog voortdurend uitgebreid. "Het is mijn job om te zien voor welke producten er nog ruimte is," stelt Chris Cardon.De nv Mooss Pharma huist sinds kort in een kersvers bedrijf op het industrieterrein van de kustgemeente. Het concept loopt als een trein : dit jaar mikt Cardon op een omzet van 30 miljoen frank met negen werknemers. In het startjaar 1996 was dat 2,5 miljoen frank, verleden jaar 12 miljoen frank. In februari 1996 werd het eerste product gelanceerd : Perio Plus, een mondspoelmiddel. Het blijkt meteen raak, de mond-tot-mondreclame doet de rest. Hét succesproduct is echter de eigen, goedkope, tandpasta Periodont Plus, in juli 1997 gelanceerd. "Niemand zat te wachten op nog eens een nieuwe tandpasta. Maar een goedkope tandpasta, verkrijgbaar bij de apotheek, is duidelijk een gat in de markt." De producten worden gepresenteerd in een display, een rekje, of gewoon in de glazen kast. Dat laatste geldt voor niet-merkgebonden producten, zoals inhalatiesystemen. Bij dergelijke producten geeft ook niet meteen de prijs de doorslag, wel de sterkte op wetenschappelijk vlak. CHRIS CARDON (MOOSS PHARMA) Het grote publiek naar de apotheker lokken met goedkope, maar kwaliteitsvolle producten.