Edward Claessens werd 365 dagen geleden manager public relations and corporate affairs voor Microsoft België en Luxemburg. "Maar het lijkt wel alsof er 730 dagen voorbij zijn gegaan. Het is ongelooflijk wat er in één jaar allemaal kan gebeuren", zegt Claessens.
...

Edward Claessens werd 365 dagen geleden manager public relations and corporate affairs voor Microsoft België en Luxemburg. "Maar het lijkt wel alsof er 730 dagen voorbij zijn gegaan. Het is ongelooflijk wat er in één jaar allemaal kan gebeuren", zegt Claessens. Vanzelfsprekend was het bezoek van Bill Gates een hoogtepunt voor alle Belgische medewerkers van Microsoft. "Dat bezoek heeft me minstens twee tot drie weken werk gekost. Bill Gates is onze Mick Jagger, zeg maar onze chief energy officer. Hij is een visionaire man, maar Microsoft is meer dan alleen maar Gates. Ik heb in de periode van zijn bezoek met tientallen journalisten gesproken." Een tweede hoogtepunt was zijn bezoek aan het Microsofthoofdkwartier in Seattle in het gezelschap van toenmalig minister van Economische Zaken Fientje Moerman (Open VLD). "Daar hebben we CEO Steve Ballmer ontmoet. Hij gaf ons een letter of intent om research te leveren aan iCity, ons lab voor informatiestromen in Hasselt. We zijn dus niet met lege handen thuisgekomen." In januari werden het nieuwe besturingssysteem Vista en Windows Office 2007 gelanceerd. Ook dat was een belevenis. "We hebben het Atomium afgehuurd en in de verschillende bollen werk- en belevingsscenario's uitgewerkt. Vlakbij organiseerden we een persconferentie die door 120 journalisten en bloggers werd bijgewoond. Deze happening was voor mij zowat de hoogmis van het jaar." Na deze drie events bleef Claessens op kruissnelheid draaien: "De contacten met de pers waren zo goed dat we een soort ontmoetingsforum voor journalisten en Microsoftmedewerkers hebben ingesteld. Op de meetings wordt gepraat over onderwerpen die beide partijen aanbelangen. Het discussieplatform heeft de naam Circle of Media gekregen. Inmiddels hebben we drie sessies achter de rug en er staan er nog meer op stapel. Het is belangrijk dat de pers ook het maatschappelijk belang van innovatie en technologie leert inzien, zodat ze de boodschap aan hun publiek kunnen doorgeven." Edward Claessens heeft die boodschap alvast in eigen familie doorgegeven. "Mijn dochter werd onlangs veertien jaar en we hebben haar een pc met alles erop en eraan cadeau gedaan. We vinden het belangrijk dat ze in de digitale wereld wordt opgevoed, want dat zal later in haar carrière van pas komen. Vroeger werd bij een sollicitatie gevraagd naar de kennis van Frans en Engels, tegenwoordig wordt van een kandidaat verondersteld dat hij met PowerPoint en Excel kan omgaan. Het is belangrijk dat jongeren hun leefwereld aanpassen aan die digitale leefomgeving. Ook in mijn hobby, literatuur, heeft de digitale wereld een plaats gevonden, want ik lees meer en meer over onderwerpen die verband houden met mijn job." JSt