Een jaar geleden zei Michel Fivez (48), sinds 2005 in dienst van Arvato Services, in Trends: "Toen ik bij Arvato kwam, kreeg ik de opdracht voor een turnaround te zorgen in de divisie Data. Dat werd een succes. De divisie groeide met 11 %. Toen kreeg ik de leiding over België met de opdracht een turnaround uit te voeren bij de andere divisies, zoals Print & Mail, Marketing Supply Chain en Customer Services. Dat is nu de uitdaging."
...

Een jaar geleden zei Michel Fivez (48), sinds 2005 in dienst van Arvato Services, in Trends: "Toen ik bij Arvato kwam, kreeg ik de opdracht voor een turnaround te zorgen in de divisie Data. Dat werd een succes. De divisie groeide met 11 %. Toen kreeg ik de leiding over België met de opdracht een turnaround uit te voeren bij de andere divisies, zoals Print & Mail, Marketing Supply Chain en Customer Services. Dat is nu de uitdaging." Arvato Services is actief in onder meer databasebeheer en de verwerking van direct mailings (drukken, personaliseren, postklaar maken). Het bedrijf maakt deel uit van de groep Bertelsmann. Eind 2004 nam Arvato Services Vicindo over, de verliesmakende directmarketingdochter van De Post. Vicindo was het resultaat van de fusie van Ketels Direct Marketing, InterMailing en Artis-Historia. "We zijn on track," zegt Fivez vandaag. De divisie Print & Mail was zijn eerste zorg. "We zitten nu in een situatie waarin we de kwaliteit kunnen bieden van het vroegere InterMailing. Er zijn klanten teruggekomen en we hebben ook nieuwe klanten binnengehaald." Een belangrijke ommekeer, want Print & Mail is goed voor nagenoeg 50 % van de omzet van Arvato. "Vandaar dat in de eerste fase van 2006 daar de aandacht naartoe ging," aldus Fivez. "We kunnen met fierheid terugkijken, al zijn we er nog niet. We hebben wel de doelstellingen gehaald, zelfs méér dan dat." In 2005 was er nog sprake van verlies. In 2006 draaide het bedrijf break-even. Arvato heeft ook wel geluk dat de markt voor direct marketing en interactieve marketing opnieuw aantrekt. Arvato Services heeft ook een datadivisie en een callcenter. In 2005 werd het business-to-businessbestand Platinum boven de doopvont gehouden. "Dat is een van de elementen geweest in het terugwinnen van marktaandeel. We hebben ook geïnvesteerd in verkoop," legt Fivez uit. De oude vertrouwde Ketelscatalogus (vroeger de bijbel in business-to-buisiness voor direct marketing) werd opnieuw uitgegeven op papier én elektronisch. Het callcenter kwam er in 2005 door overname van de callcenteractiviteiten van boekenclub ECI (ook onderdeel van Bertelsmann). "We wilden die afdeling uitbouwen tot een professioneel callcenter. De ECI-activiteiten zijn typisch business-to-consumer en we hebben daar nu een deel business-to-business aan toegevoegd. De groei zit erin. We willen verder groeien tot een middelgroot callcenter.""Ik denk dat onze klanten zien dat er een positieve verandering is, dat we onze beloften ingevuld hebben. We merken ook dat de concurrenten ons zien als een valabele speler. Er wordt weer met ons gecommuniceerd om te begrijpen wat we doen," merkt Fivez op. Het was hoe dan ook een zwaar jaar voor Arvato en voor Fivez. "In je carrière kom je nu en dan zo'n jaar tegen. Maar ik kijk zeker niet met ongenoegen erop terug. We hebben resultaten geboekt." Er was wel minder vrije tijd en onder meer het recreatief motorrijden kwam er niet meer van. Dat gemis compenseerde Fivez door geregeld met de motor naar het werk te rijden. MICHEL FIVEZ (ARVATO SERVICES) IS: verantwoordelijke voor Arvato Services België. VRIJE TIJD: motorrijden. AvP