Bij ma op schoot

Kinderen of baby’s meenemen op lijnvluchten. Wat kan ? En wat kost het ?

Omzeggens alle luchtvaartmaatschappijen hanteren dezelfde politiek voor het vervoer van kinderen. Zo geldt bij de belangrijkste carriers de leeftijd van 0 tot 2 jaar om in aanmerking te komen voor de zogenaamde baby-tarieven. En nergens mogen kinderen tot vijf jaar op hun eentje reizen. Ofwel dienen ze vergezeld te zijn van een volwassene, ofwel vliegt een personeelslid van de betrokken luchtvaartmaatschappij mee als (door de ouders betaald) begeleider.

Aan boord van alle vliegtuigen van Amerikaanse en Europese maatschappijen, plus die van de meest bekende Zuidoost-Aziatische, bevinden zich speciale babybelts of veiligheidsriemen voor de allerkleinsten. Verkrijgbaar gewoon op aanvraag bij het boordpersoneel. Speciale zuurstofmaskers zijn er echter niet. Maar bezorgde moeders moeten zich niets in hun hoofd halen : de vliegtuigen van de genoemde maatschappijen zijn stuk voor stuk uitgerust met een extra voorraad (zo’n 10 %) zuurstofmaskers. Wie dus met een kind op schoot reist (tot 2 jaar oud kan dat) moet geen gevecht in regel met de linker- of rechterbuurman aangaan om een tweede masker te bemachtigen wanneer er zich een calamiteit voordoet. Afgezien van meer comfort, zijn dezelfde zuurstofmaskers er de reden van dat één van de zetels naast moeders met baby’s, soms leeg blijven. In die rij zijn de maskers dan niet berekend op een extra-passagiertje.

Blijven de tarieven. Grote maatschappijen bieden baby’s op binnenlandse vluchten gratis vervoer aan als ze vergezeld zijn van één van de ouders. Voor vluchten van of naar het buitenland vraagt men omzeggens overal 10 procent. Dat is onder meer het geval voor alle verbindingen van Sabena, Air France, Delta Air Lines, KLM, Lufthansa, SAS, Swissair of USAir. De ukken hebben tegen dit verminderd tarief wel geen recht op een aparte zetel.

Dan zijn er de kindertarieven. Voor de meerderheid van de maatschappijen zijn “kinderen” tussen 2 en 11 jaar oud. Van de genoemde carriers mogen ze alleen bij Lufthansa en Swissair een jaartje langer (tot 12 in plaats van 11) mee tegen een gereduceerd tarief. Basisregel is : 50 procent korting op de prijs van het ticket van de volwassene voor deze kindercategorie. Er zijn echter een aantal vakantiebestemmingen waarop slechts 33 procent korting wordt toegekend. Dat is vanuit België met name het geval voor de lijnvluchten naar Marokko en Portugal. Het is overigens telkens het land van bestemming dat toelating moet verlenen voor het toestaan van kinderkortingen. Zo mag men Groot-Brittannië als één van de kindonvriendelijkste landen bestempelen. Op geen enkel promotietarief met bestemming Londen, wordt een kinderkorting toegestaan.

MARK VRIJENS

Kinderen in het vliegtuig ? Onder de vijf jaar mogen ze bij geen enkele maatschappij zonder begeleider de lucht in.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content