Maandag pakte Ryanair alweer uit met fenomenale groeicijfers. Maar achter de schermen broeit er wat. De concurrentie blijft niet aan de zijlijn staan. Vorige zomer startte de EuropeseCommissie een onderzoek naar vermeende subsidiëring van de Ier door de uitbaters van de luchthaven van Charleroi, BSCA. Het samenwerkingsakkoord d...

Maandag pakte Ryanair alweer uit met fenomenale groeicijfers. Maar achter de schermen broeit er wat. De concurrentie blijft niet aan de zijlijn staan. Vorige zomer startte de EuropeseCommissie een onderzoek naar vermeende subsidiëring van de Ier door de uitbaters van de luchthaven van Charleroi, BSCA. Het samenwerkingsakkoord dat loopt tot 2013 is velen immers een doorn in het oog. Ryanair krijgt in Charleroi uiterst gunstige tarieven. Let wel: het onderzoek van de Europese Commissie is geen formele juridische procedure. Het gaat om het verzamelen van informatie. Volgens een woordvoerder van Europees commissaris Loyola de Palacio, bevoegd voor het luchthavenbeleid, is dat een heel normale procedure. Maar de Commissie heeft haar onderzoek nog altijd niet afgerond. Er wordt steeds weer bijkomende informatie opgevraagd. Bovendien zouden er diverse klachten zijn ingediend, meldt de woordvoerder. En er zou een studie worden uitgevoerd over de manier waarop Europese luchthavens worden gefinancierd. Een rondvraag van Trends leert dat slechts één bedrijf effectief een dossier heeft ingediend. Namelijk Biac, de uitbater van Zaventem. Topman Pierre Klees dreigde in het verleden herhaaldelijk met een klacht, en heeft dat dreigement nu ook uitgevoerd. Een woordvoerder gewaagt van een uitgebreid technisch en juridisch dossier. Het steunt onder meer op de tarieven die luchtvaartmaatschappijen in Zaventem betalen voor dezelfde bestemmingen als die van Ryanair. In Charleroi blijft men erg zeker van zijn zaak. Er klinkt alleen wat kritiek op de methode die de Europese Commissie hanteert bij haar onderzoek. BSCA diende op 10 juni zijn dossier in bij commissaris De Palacio. "We hopen de onderzoekers zo snel mogelijk te ontmoeten, zodat we weten wat van ons wordt verwacht," zegt Alain Belot, directeur-generaal van Sowaer, de overheidsinstelling die het Waalse luchthavenbeleid uitstippelt. W.R. [{ssquf}]