Nadat hij tien jaar in de telecom en zeven jaar in zijn callcenterbedrijf had gewerkt, richtte Filip Jennen in 2010 samen met twee vennoten een nieuwe onderneming op. De Gentse nv Tele'Train bood consultancy, opleiding en software aan voor callcenters die efficiënter wilden worden of die de band met de klant wilden verstevigen. Toen de financiële crisis uitbrak, kreeg de master in industriële wetenschappen voor het eerst af te rekenen met twijfels, maar hij bleef meedraaien in de mallemolen. "Je blijft doorgaan, maar ik vroeg me toch af wat nu eigenlijk het doel was van wat ik aan het doen was."
...

Nadat hij tien jaar in de telecom en zeven jaar in zijn callcenterbedrijf had gewerkt, richtte Filip Jennen in 2010 samen met twee vennoten een nieuwe onderneming op. De Gentse nv Tele'Train bood consultancy, opleiding en software aan voor callcenters die efficiënter wilden worden of die de band met de klant wilden verstevigen. Toen de financiële crisis uitbrak, kreeg de master in industriële wetenschappen voor het eerst af te rekenen met twijfels, maar hij bleef meedraaien in de mallemolen. "Je blijft doorgaan, maar ik vroeg me toch af wat nu eigenlijk het doel was van wat ik aan het doen was." Het Gentse Tele'train groeide in vijf jaar uit tot een kmo met een twintigtal werknemers. De winstgevende nichespeler haalde volgens Jennen 4 miljoen euro omzet. De drie aandeelhouders verkochten hun bedrijf in februari 2015 aan Verint Systems, een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf. De naam Tele'Train veranderde in Verint Systems Belgium. "Plotseling was al mijn energie op. De druk was van mijn schouders", zegt Jennen. In april ging hij met acht mannen trekken in het Himalayagebergte. Hij merkte hoe het gezelschap veranderde tijdens de trektocht. De gesprekken over politiek, voetbal en economie gingen over in iets helemaal anders. Dat was volgens Jennen te danken aan de omgeving waarin ze zich bevonden. "Je voelt een verbondenheid met de natuur door elke dag over de bergen te trekken en er is het contact met een totaal andere cultuur. Je bent volledig afgesloten van thuis - geen internet of gsm-verbinding. Je hebt tijd zat, je eet gezond en drinkt geen alcohol." Dat zorgde voor een veilige context van stilte en zelfreflectie. "We konden ons kwetsbaar opstellen. Beetje bij beetje kwam die kwetsbaarheid naar boven", herinnert Jennen zich. "Langzaamaan kwamen de betere, langzame gesprekken naar boven van mannen die van alles tegen elkaar zeiden wat ze normaal niet vertelden. De maskers vielen af. Dat gaf iets heel bijzonders." Met de inzichten die hij opdeed in de Himalaya, keerde Jennen terug naar België. Hij had met de overnemers van Tele'Train afgesproken dat hij in het bedrijf actief zou blijven. "Toen ik thuis kwam, zei ik dat ik ermee stopte", zegt Jennen. "In zo'n groot beursgenoteerd bedrijf had ik plotseling heel wat bazen boven mij. Het is een leuk bedrijf, maar niet voor mij." Jennen had geen plan B, maar aan de overname hield hij de financiële middelen over voor een sabbatical van een à twee jaar, om uit te zoeken wat zijn volgende professionele avontuur zou zijn. "Ik had wel het gevoel dat ik iets moest doen met mijn tocht naar de Himalaya, maar het was niet meteen duidelijk wat. Uiteindelijk ging ik ermee aan de slag, maar ik verviel snel in oude patronen. Ik maakte businessplannen en zag het meteen heel groot. Plots stokte dat proces, toen een vriend me vroeg waarom ik alles zo groot bekeek. Hij raadde me aan klein te denken en zelf de reizen te begeleiden, iets waaraan ik nog niet eens had gedacht. Dat beperkt mijn groei, was mijn eerste gedachte. Maar achteraf moet ik toegeven dat hij de kern raakte." Jennen, die tijdens zijn carrière al heel wat coachingtrajecten had gevolgd, spijkerde zijn kennis nog bij en richtte Barefoot Track op met een vennoot, Gert De Ceuster. Met dat bedrijf biedt het ondernemersduo reizen aan voor managers en andere professionals die zich willen bezinnen over hun loopbaan of die een carrièrewending overwegen. Het duo wilde zich aanvankelijk enkel op mannen richten, maar toen de meerderheid van de geïnteresseerden vrouwen bleken te zijn, breidde de starter het aanbod uit. Er is nu een team van zes coaches-reisleiders, onder wie vrouwen en een Nederlandse coach voor de Nederlandse markt. In september vertrekt de eerste Nederlandse groep naar de Himalaya. Het aanbod van trektochten en trajecten voor persoonlijke groei is al breed. Hoe onderscheidt Barefoot Track zich van de andere aanbieders? "Je zit snel in het spirituele gebied. Ik wil daarvan weg, want het is mijn ding niet en het stoot veel mensen af. Ik wil iets hands-on. Het blijft een reisconcept, waarbij de coaching een surplus is. Het doel is een uitdagende reis, en hopelijk kom je als extraatje met inzichten naar huis. Als die inzichten niet komen, blijft het een leuke reis." Van klassieke reizen waar een leiderschapstraining voor managers aan is gekoppeld, wil Jennen zich onderscheiden door zich te richten naar de mens achter de professional. "Als iemand komt als manager, hoef ik hem niet. Ik wil de mens zien." Op de tocht naar het Atlas-gebergte in mei gingen onder meer een bedrijfsleider van een kmo, een therapeut, een advocaat, een ex-bedrijfsleider en een regisseur mee. "Het zijn mensen die voelen dat het niet stroomt zoals het zou moeten stromen", zegt Jennen. "Je ziet dat vaak bij mannen en vrouwen tussen de veertig en de vijftig. Het is een soort midlifecrisis. Rationaliseren en efficiëntieverhogingen, je wordt almaar meer uitgeperst. De druk wordt hoger. Je moet van staal zijn om het uit te houden." In 2017 wil Barefoot Track het aantal trektochten opdrijven naar zes à acht en een paar nieuwe locaties aanbieden. "De ondernemer in mij komt weer naar boven, maar deze keer vertrekkend van wat ik wil en niet van wat anderen van mij willen." Benny Debruyne"Het doel is een uitdagende reis, en hopelijk kom je als extraatje met inzichten naar huis. Als die inzichten niet komen, blijft het een leuke reis"