Imtech, een dienstverlener voor elektrotechniek, werktuigenbouw en ITC, kon ons in het verleden bekoren met zijn groeiprofiel met defensieve karakteristieken. De groei van het bedrijf ligt vooral in Centraal- en Oost-Europa en in zijn groene technologieën. Zo installeert het onder meer diesel electric propulsion-installaties om het energieverbruik van schepen met 75 % te vermin-deren. Een defensief element van Imtech is nog altijd de focus op een geïntegreerde dienstverlening, waarvan ruim de helft van de jaarlijkse orders voortvloeit uit bestaande klantenrelaties....

Imtech, een dienstverlener voor elektrotechniek, werktuigenbouw en ITC, kon ons in het verleden bekoren met zijn groeiprofiel met defensieve karakteristieken. De groei van het bedrijf ligt vooral in Centraal- en Oost-Europa en in zijn groene technologieën. Zo installeert het onder meer diesel electric propulsion-installaties om het energieverbruik van schepen met 75 % te vermin-deren. Een defensief element van Imtech is nog altijd de focus op een geïntegreerde dienstverlening, waarvan ruim de helft van de jaarlijkse orders voortvloeit uit bestaande klantenrelaties. Ondanks uitdagende marktomstandigheden blijft Imtech een echte cashmachine. De ebita nam het afgelopen jaar met 20 % toe, waarvan 7 % organisch. Ook de operationele ebita-marge is voor het derde jaar op rij toegenomen: van 5,1 % in 2007 over 5,5 % in 2008 tot 5,8 % in 2009. Dankzij een omzettoename van 12 % tot 4,3 miljard euro en sterke marges nam ook de nettowinst met 11 % toe. De moeilijkste segmenten voor het bedrijf waren ICT en Marine. ICT kende onder druk van het economische klimaat een aanzienlijke terugval in volume en druk op de marges. Het Marine-segment voelde de crisis in de maritieme markt, waarin het volume in de segmenten olie- & gas-, container-, bulk- en binnenvaartschepen gevoelig afnam. Positief is wel een grotere vraag naar groene schepen. Dat groene segment is voor Imtech een van de groeimotoren voor de komende jaren. In 2009 werden er al heel wat groene projecten gelanceerd: de klimaattechnologie op vliegdekschepen voor de Royal Navy, een windtunnel voor BMW voor de ontwikkeling van nieuwe modellen met een laag brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot en de groene inkleding van het hoofdkwartier van de Nederlandse Koninklijke Landmacht, met onder meer groene daken en een milieuvriendelijke riolering. Het management van Imtech kijkt door een roze bril naar 2010. En dat is geen wonder met een orderboek dat al met 5 % is toegenomen tot 4,7 miljard euro. Dat is een goede uitgangspositie naar 2010 toe en verzekert het bedrijf ervan dat het kan voldoen aan zijn doelstellingen om tegen 2012 een omzet van minstens 5 miljard euro te boeken, bij een operationele ebita-marge van 6 %. Imtech heeft bovendien nog voldoende middelen om de vooropgestelde groei te financieren. Het bedrijf heeft een kaspositie van 109 miljoen euro. De gearing of schuldgraad is afgenomen en bedraagt (op basis van nettoschuld/eigen vermogen aandeelhouders) 84 %. De onderwaardering tegenover de sector op het vlak van EV/ebitda is de afgelopen vijf maanden afgenomen. Imtech (EV/ebitda: 7,88) noteert nu zelfs met een premie (sectorgenoten: 7,10). Ook op het vlak van koers-winstverhouding (13 voor 2010) rest er niet veel koerspotentieel meer en ons koersdoel is bereikt. Verkopen. Door Ken Van WeyenbergNa een uitstekend 2009 heeft Imtech ons koersdoel bereikt.