Peter De Groef, vroeger headhunter en later marketing en sales director bij entertainmentgroep Music Hall, en Filip Naudts, verantwoordelijk voor de viparrangementen bij Music Hall, organiseren sinds 2001 drie keer per jaar een Groove Clubavond. Het concept van hun firma, [Gru:vi] Creations, lijkt eenvoudig: bedrijven kopen een tafel en nodigen waardevolle klanten uit voor een avondje sfeer, lekker eten, een muzikale gast, maar vooral voldoende tijd om hun relatie te onderhouden of uit te bouwen.
...

Peter De Groef, vroeger headhunter en later marketing en sales director bij entertainmentgroep Music Hall, en Filip Naudts, verantwoordelijk voor de viparrangementen bij Music Hall, organiseren sinds 2001 drie keer per jaar een Groove Clubavond. Het concept van hun firma, [Gru:vi] Creations, lijkt eenvoudig: bedrijven kopen een tafel en nodigen waardevolle klanten uit voor een avondje sfeer, lekker eten, een muzikale gast, maar vooral voldoende tijd om hun relatie te onderhouden of uit te bouwen. Telkens staat een muzikaal thema centraal: pop, klassiek of jazz. Ook de locatie, de Roseland Room in het Etterbeekse Albert Hallcomplex, werd zorgvuldig uitgezocht: Naudts: "De art-decobalzaal straalt een cosy clubsfeer uit die doet denken aan de jaren dertig. Vergelijk het met de gerenommeerde Blue Note Jazz Club in New York." De artiesten wordt gevraagd zich aan te passen aan de sfeer, en de shuttledienst wordt verzorgd door Jaguar. "Niet omdat het Jaguar is, maar omdat Jaguar veel mensen aanspreekt. Wij zijn immers verantwoordelijk voor het gastheerschap van onze klanten. Ze gebruiken de Groove Club als relatie -tool met de bedoeling er ook iets uit te halen," aldus Naudts. Het publiek bestaat grotendeels uit kaderleden. De Groef: "Dat is een vaststelling, geen must. Bedrijven sturen mensen die het voor hen waard zijn. Dat gaat verder dan alleen kaderleden." De Groove Club is allerminst een vipbedoening."De gastheer nodigt een aantal mensen uit die voor hém very important zijn, niet voor de tafel ernaast. Onze events houden het midden tussen puur zakelijk en puur artistiek, en zijn vooral gericht op de klantenrelatie. Bedrijven die dat belangrijk vinden, zijn bij ons aanwezig." De meest uiteenlopende sectoren zijn vertegenwoordigd. "In 2001 was de ICT-sector niet meer de big spending business. We moesten ons dus beperken tot meer traditionele sectoren: sociale secretariaten, banken, verzekeringen, leasingmaatschappijen, chemiebedrijven... Vandaag leeft ook de ICT- en telecomsector weer op en die kijkt vooral uit naar de kleinere events," aldus De Groef. De meeste bezoekers van de Groove Club zijn mannen. Toch valt op dat ook hun echtgenotes vaak meekomen: "Dat is een kleine maar niet onbelangrijke dimensie. De gasten die uitgenodigd worden, zijn vaak druk bezet. Ze zijn blij dat ook hun partner mee kan en zich kan vermaken. Dat is voor onze klanten een extra troef om hun relaties op hun event te krijgen."De maximumcapaciteit van de Groove Club is 250 gasten. "Onze klanten appreciëren de kleinschaligheid. We gaan ook zeer persoonlijk te werk, wat moeilijk wordt met meer gasten." Een aantal bedrijven is intussen vaste klant. Het succes hangt volgens de organisatoren samen met de muzikale gast. Filip Naudts: "Ook daar gaan we op zoek naar kwaliteit. Dit najaar komen poprocker Admiral Freebee, componist en dirigent Dirk Brossé met het kamer- orkest Prima La Musica, en jazztalent Jef Neve."Volgens De Groef draagt de muziek bij tot de aparte sfeer. "Een concert meemaken op twintig meter afstand en het zweet zien parelen op het voorhoofd van de artiest, geeft het moment dat je samen met je gasten beleeft een extra dimensie."Is een avondje relationship management in de Groove Club duur? "Hangt ervan af wat je duur noemt," antwoordt De Groef. "Per persoon betaal je 295 euro. Die prijs is all- in: eten, een ruim assortiment dranken, een optreden van anderhalf uur en de shuttledienst. Onze klanten weten dus precies hoeveel de avond zal kosten. En als je het totaalpakket bekijkt, valt de prijs heel goed mee. Het is uiteraard niet de bedoeling om alleen te komen voor het optreden of om lekker te eten. Dan ga je beter naar een concertzaal of een goed restaurant. Bij ons is het geheel van belang." Vaste gastheer in de Groove Club is radio- en tv-presentator Kurt Van Eeghem. De Groef: "Hij heeft veel ervaring, uitstraling en de gave om de zaal te charmeren. Hij past dus volledig in het concept." Dat beaamt ook Van Eeghem zelf: "Ik ben er sinds het prille begin bij betrokken. Als gastheer kondig ik de muzikale gasten aan en interview ze af en toe. Het is voor mij ook vaak een prettig weerzien met de arties-ten. Vooral de kwaliteit, de clubsfeer en de biotoop van de Groove Club spreken me erg aan."Op vraag van een aantal bedrijven breidde [Gru:vi] Creations het concept in 2005 nog uit. 'Groove Club Goes... ' is een afgeleide van de Groove Club, op locatie. Naudts: "We koppelen ons totaalconcept aan andere evenementen, die niet noodzakelijk door ons georganiseerd worden: modeshows, concerten, tentoonstellingen, sportmanifestaties... We bieden tafels aan met de mogelijkheid om gasten uit te nodigen."Voorlopig concentreren Naudts en De Groef zich vooral op Vlaanderen en Brussel. "Omdat we minder voeling hebben met Wallonië, maar ook omdat Franstalige artiesten erg duur zijn. Onze winstmarge ligt vrij laag vanwege de investeringen in kwaliteit." Dit jaar maakte [Gru:vi] Creations voor het eerst winst. "De basis van bedrijven die terugkeren, groeit. De bezettingsgraad was nooit lager dan 75 %," aldus Filip Naudts. Bedoeling is het concept in de toekomst uit te breiden naar twee blokken van drie avonden, een in het voorjaar en een in het najaar. "En misschien gaan we ook wel over de grens. De Nederlandse markt staat traditioneel open voor nieuwe concepten. Daar zouden we makkelijker beginnend talent op het podium kunnen zetten. In België moeten de artiesten bewezen hebben wat ze waard zijn."Tom Bosman