De grootste en meest prestigieuze stand op de Internationale Lingeriebeurs van Parijs was die van Schiesser. En met reden: deze Duitse firma wil zich resoluut herpositioneren, steunend op haar reputatie van traditionele kwaliteit. Door het lanceren van nieuwe vormen en materialen moet met name de gamma SecondSkin een modeproduct worden dat verrassend anders zal zijn dan de klassieke modellen van het merk.
...

De grootste en meest prestigieuze stand op de Internationale Lingeriebeurs van Parijs was die van Schiesser. En met reden: deze Duitse firma wil zich resoluut herpositioneren, steunend op haar reputatie van traditionele kwaliteit. Door het lanceren van nieuwe vormen en materialen moet met name de gamma SecondSkin een modeproduct worden dat verrassend anders zal zijn dan de klassieke modellen van het merk.Sinds de 57-jarige Oostenrijker Dr. Helmut Haller twee jaar geleden aan het hoofd van de Schiesser-directie kwam te staan, werden alvast nieuwe gunstige perspectieven geschapen.Vorig jaar groeide de omzet tot 470 miljoen Duitse mark, een stijging van 4,5% tegenover 1997. In het lopende jaar zou de omzet met 5% vooruit moeten gaan, volgens de schattingen van Schiesser. Tegen het jaar 2001 wordt een aangroei van de nettowinst met 8% verwacht. De export nam vorig jaar toe met 18% en tegen 2003 moet dat 50% worden. Azië en Zuid-Amerika worden bewerkt vanaf het jaar 2000.Het familiebedrijfwerd in 1875 door Jacques Schiesser opgericht in Radolfzell, op de oever van het meer van Konstanz. De huidige hoofdaandeelhouder is Dr. Thomas W. Bechtler. De onderneming is voor 100% een dochter van de Zwitserse groep Schiesser Eminence Holding AG, met hoofdkwartier in Stein-am-Rhein.Tot in de jaren '70 kende het merk een ongeremde groei, zowel in Duitsland als wereldwijd. In 1967 was Schiesser een van de belangrijkste werkgevers, met 4155 personeelsleden. Na een periode van stagnatie, kent de onderneming nu weer een heropleving sinds 1997. Met een eigentijdse communicatiecampagne en hoogtechnologische producten zullen allicht nieuwe segmenten van potentiële klanten aangesproken worden.Op de markt van de onderkleding is een ware revolutie op gang gebracht door nieuwe productietechnieken (zoals naadloos weven) en door het gebruik van nieuwe materialen: mengsels van katoen en Tactel of Strata gecombineerd met Lycra, synthetische vezels zoals Micro-Modal, enz. Daarmee kan men tegenwoordig producten ontwikkelen die lijken op een tweede huid.Een goed voorbeeld daarvan is de lijn SecondSkin by Schiesser, die vijf reeksen voor dames bevat, vier voor mannen en een voor kinderen. Voor de dames zijn de kleuren zwart, zandgeel, staalblauw, vleeskleurig, grafiet, kaki, grijs-chiné en wit; voor de heren zwart, marineblauw, grafiet, marine-chiné, zwart-chiné en wit; voor de kinderen marineblauw-chiné en zwart-chiné.Ondanks het succes van de nieuwe modetrends inzake onderkleding, behouden de traditionele modellen in wit katoen (vooral bij de mannen) hun charme en comfort, zodat ze zeker nog wel een paar jaar zullen meegaan.SERGE VANMAERCKE