Bundelt Interparking de krachten met zijn grote Franse concurrent Vinci Park, onderdeel van de bouwgroep Vinci? Op het moment van het interview kan Roland Cracco daar nog niet op ingaan. "Ik weet dat er gesprekken bezig zijn, dat is alles. Zo'n dossier zit op het aandeelhoudersniveau", zegt hij verontschuldigend.
...

Bundelt Interparking de krachten met zijn grote Franse concurrent Vinci Park, onderdeel van de bouwgroep Vinci? Op het moment van het interview kan Roland Cracco daar nog niet op ingaan. "Ik weet dat er gesprekken bezig zijn, dat is alles. Zo'n dossier zit op het aandeelhoudersniveau", zegt hij verontschuldigend. ROLAND CRACCO (INTERPARKING). "We zijn actief in zeven landen: België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Spanje. In de meeste van die landen behoren we tot de top drie van de parkinguitbaters. In 2007 realiseerden we een omzet van 265,9 miljoen euro, dat is een stijging van 11 %. De bedrijfskasstroom klom met 8,7 % tot 96,67 miljoen euro. Beide cijfers zijn schattingen, maar we groeien dus nog altijd, ook in markten waar we al sterk staan. "Maar we verkennen ook nieuwe markten: Centraal-Europa, Rusland, Turkije ... We zitten in de prekwalificatie voor de bouw van de parking van de luchthaven van Boedapest en voor een parking in het centrum van Boekarest. Dat zijn markten met nog een groot groeipotentieel. Het parkeer en -mobiliteitsbeleid staat daar nog in zijn kinderschoenen. "In de meer mature markten breiden we onze activiteiten uit met nieuwe parkeerformules. We doen het beheer van wat we on street parkeren noemen: betalend parkeren op de straat met controle door parkeerwachters. In Duitsland beheren we in een joint venture met de spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn alle parkings bij de stations. De ziekenhuissector is ook een niche met nog veel groeimogelijkheden. We beheren al enkele parkings van ziekenhuizen, waaronder die van het grootste van Wenen. "We kunnen ook nog groeien door onze portefeuille beter te beheren. Tot voor kort kenden we onze klanten niet. We hadden wel statistieken over het aantal parkeerders op verschillende tijdstippen, maar dat was het dan. Met de invoering van de betaalkaarten 'shopping' en 'corporate' krijgen we inzicht in de parkeergewoonten en -behoeften van klanten. Zo kunnen we aangepaste parkeerproducten aanbieden. En we bestuderen voor dat kaartsysteem ook samenwerkingsmogelijkheden met de openbare vervoersmaatschappijen zoals de MIVB. Interparking evolueert van een vastgoedbedrijf naar een dienstverlenend bedrijf." CRACCO. "Nee, zelfs in onze traditionele business is er nog groei. In de zomer van 2007 hebben we in Knokke de IJzerparkparking toegevoegd aan onze portefeuille en in februari hebben we de Kievitparking aan het Alcatelgebouw in Antwerpen overgenomen. Die is ondertussen omgedoopt tot Parking Centraal. Maar in België zullen we ook meer en meer actief worden in on street parkeren. De meeste steden en gemeenten zijn daar volop mee bezig." CRACCO. "Oorspronkelijk waren parkings een noodzakelijk kwaad. En zo zijn ze destijds ook ontworpen: donkere betonnen dozen met een minimum aan comfort. Dat is toch sterk veranderd. Je moet maar eens gaan kijken naar de IJzerparkparking in Knokke, die is heel mooi. We investeren ook veel in de veiligheid van onze parkings, in begeleidingssystemen, in automatisering ... In Antwerpen loopt nu een proefproject waarbij we onze parkings vanop afstand controleren en managen: de toegang, de verluchting, de verlichting, de communicatie met de klanten ... Daardoor kunnen we onze parkings dag en nacht openhouden. De complexiteit is dus enorm toegenomen, maar dat maakt het ook heel boeiend." CRACCO. "Sommige vervoersspecialisten voorspellen dat de wagen, wegens de milieuproblematiek, gedoemd is te verdwijnen. Wij geloven daar niet in. De technologie evolueert en onze auto's worden milieuvriendelijker. Er zal altijd nood blijven aan privaat vervoer en dus ook aan parkings. Vergeet ook niet dat ongeveer een derde van de wagens die in onze steden rondrijden, eigenlijk een parkeerplaats zoekt. Voldoende parkeerplaatsen aanbieden, zou dus een positief milieueffect moeten hebben. "Er zal ongetwijfeld nog veel veranderen in onze sector. Auto's zijn door de jaren heen veel groter geworden en de parkeerruimte per auto heeft die tendens gevolgd. Ik kan me voorstellen dat de wagens weer kleiner gaan worden. Voor de Smarts hebben we overigens al kleinere parkeerplaatsen in onze parkings. "Het gratis parkeren komt ook meer en meer onder druk te staan. De shoppingcentra hebben voor een deel hun succes te danken aan dat gratis parkeren. Maar in de steden is dat moeilijk vol te houden en ook voor de buitenstedelijke shoppingcentra begint men het ter discussie te stellen. Woluwe Shopping Center, dat een beetje op de grens tussen binnenstedelijk en buitenstedelijk gebied ligt, is al overgeschakeld naar betalend parkeren. Een van de redenen was dat veel pendelaars daar hun wagen zetten om dan met de metro naar het stadscentrum door te reizen." CRACCO. "Fortis Real Estate is op zijn beurt een filiaal van de verzekeringspoot van Fortis. De financiële logica van een verzekeraar vraagt dat de activa de risico's moeten dekken. Verzekeraars zijn daarom belangrijke vastgoedinvesteerders. En parkingvastgoed is dankzij zijn zeer recurrente natuur heel complementair met de meer klassieke vastgoedsegmenten zoals kantoren en winkels. We hebben een grote stabiliteit in onze activiteit en creëren een zeer grote cashflow." (T) Door Laurenz Verledens