Mogen we even politiek incorrect zijn? Ja, we vinden het heerlijk dat er nog kleine, snelle auto's zijn. Zoals de Twingo RS, kort voor Renault Sport. Want bij wie anders kunnen we terecht dan Renault voor vier van deze snelle wielen? Ja, andere merken hebben ook wel zo'n hebbeding in hun rangen, maar de Franse constructeur heeft een reputatie hoog te houden. Renault heeft immers altijd al betaalbare, sportieve auto's aangeboden. De R8 Gordini, de Supercinq GT Turbo of de Clio Wil-liams: echte autoliefh...

Mogen we even politiek incorrect zijn? Ja, we vinden het heerlijk dat er nog kleine, snelle auto's zijn. Zoals de Twingo RS, kort voor Renault Sport. Want bij wie anders kunnen we terecht dan Renault voor vier van deze snelle wielen? Ja, andere merken hebben ook wel zo'n hebbeding in hun rangen, maar de Franse constructeur heeft een reputatie hoog te houden. Renault heeft immers altijd al betaalbare, sportieve auto's aangeboden. De R8 Gordini, de Supercinq GT Turbo of de Clio Wil-liams: echte autoliefhebbers kennen ze wel. En nu kruipt het concept snel en betaalbaar in de contouren van de kleinste van het huis, de Twingo: de RS-versie kost 15.550 euro. BTW in en zonder korting. Natuurlijk geeft u deze sprinter niet zomaar in handen van zoonlief die gisteravond achttien is geworden. Misschien nog meer dan andere modellen moet je bij kleine, potentieel snelle auto's beseffen dat je een projectiel in handen hebt. In kleine autootjes hebben we immers de neiging om nog wat harder in de staart te gaan knijpen. Dat kleine motortje (een 1.6 van 133 paarden, hier) is immers toch snel aan het einde van zijn Latijn, denk je dan. Alleen betekent klein ook licht. Iets meer dan 1100 kilo, in dit geval. Liefhebbers van autosport, die het motto van wijlen Colin Chapman boven het bed hebben hangen, weten: hoe lichter de auto, hoe minder zorgen je je hoeft te maken om de motor. Om maar te zeggen, dit bijzonder leuke stuk alaam kan heftig uit de hoek komen. 8,7 seconden om naar honderd te sprinten, en een top van tweehonderd plus één kilometer per uur. Om van te genieten (vooral als het ding hoog in de toeren gaat en begint te joelen, wat een geluid...), maar met ervaring. Zeer zeker als je beslist om het ESP-systeem (elektronische bescherming tegen slippen) uit te schakelen, want hier is dat nog mogelijk. Maar voorts is de Twingo RS natuurlijk ook perfect op een brave manier in het dagelijkse verkeer te gebruiken. De supersportieve versies van Renault (de Twingo is na de Clio en Mégane de derde RS-machine) slaan aan. In 2007 werden er in veertig landen bijna 13.000 van verkocht, de helft meer dan in 2006. Dat Groot-Brittannië de grootste afnemer is, hoeft niet te verbazen: de eilandbewoners zijn nog echte autominnaars en worden niet meteen naar de CO2-brandstapel verwezen als ze een sportieve auto kopen. Met de komst van de Twingo RS wil Renault die uitstekende cijfers voort opkrikken, en rekening houdend met het prijskaartje is de kans groot dat zulks lukt. (T) + Betaalbaar - Politiek niet correct Jo Bossuyt