Motorrijden hoeft niet duur te zijn. Honda en Kawasaki bewijzen dat met de SLR 650 en de ER5 500.
...

Motorrijden hoeft niet duur te zijn. Honda en Kawasaki bewijzen dat met de SLR 650 en de ER5 500.Een motorfiets van 300.000 tot 400.000 frank is veeleer regel dan uitzondering ; voor dat geld heb je al een kleine auto. Die vierwieler staat echter niet alleen voor de deur, maar 's ochtends en 's avonds ook in de file om nog maar te zwijgen van rijden en parkeren in de stad. De motor biedt dus uitkomst.Toch zien we erg weinig motorrijders door de dagelijkse files bewegen. De verkoop stijgt gestaag, maar het gebruik van de motor lijkt beperkt te blijven tot pleziertochtjes in het weekend. Toegegeven : heel wat machines zijn niet echt geschikt voor het woon-werkverkeer wegens te groot, te zwaar of te duur (stel dat een onverlaat ermee aan de haal gaat).Honda en Kawasaki brengen nu modellen die meer gericht zijn op dagelijks gebruik en minder kosten dan 200.000 frank. Daarmee wordt de weg naar het werk een plezierrit. Voor 196.000 frank biedt Honda de SLR 650 op basis van de 650 cc Dominator, een motor die bedoeld is voor straat én terrein. De veerweg voor en achter is dus redelijk lang, het zadel is een off-road-model en de uitlaat zit hoog. De motor werd wat aangepast om meer vermogen te geven bij lage toerentallen, zodat hij flitsend vooruitkomt in het stadsverkeer. De vormgeving (vooral de tank) is veranderd en het brede cross-stuur vervangen door een normaal toerstuur, wat leidt tot een ontspannen zithouding. Er is ook een kleine bagagedrager gemonteerd, net groot genoeg voor een koffertje. In de folder geeft Honda hoog op van de rij-eigenschappen, maar onze eerste ervaring met de SLR was niet zo positief. Op de snelweg kwam de motor goed mee (de teller gaf bijna 140 km/u. aan), maar in de stad viel het aanvankelijk wat tegen : we kregen de machine moeilijk door de bochten. Nazicht wees op een veel te lage bandenspanning, die de handelbaarheid negatief beïnvloedde. Met de juiste druk in de banden werd de SLR een heel andere motor, waarmee snedig rijden in bochten en files perfect mogelijk was.Met de ER5 500-tweecilinder (179.500 fr.) heeft Kawasaki eveneens een betaalbare machine in het aanbod. Hier gaat het om een motor met fraaie strakke lijnen, zonder franjes of overbodige luxe. De basis is de EN 500 watergekoelde twin, die in een nieuw frame werd gestoken. Het resultaat is een lichte, wendbare motor. De zit is goed, met de knieën stevig tegen de tank en de voeten redelijk ver naar achteren. Op de snelweg komt de ER5 vlot uit de voeten (de kruissnelheid ligt boven de 120 km/u) en op bochtige binnenwegen kan er sportief mee gereden worden. De wegligging is probleemloos. Met deze motor van "slechts" 500 cc mikt Kawasaki vooral op de jongeren, maar ook voor ouderen is het een leuk ding.AD VAN POPPEL Honda SLR 650 Bedoeld voor dagelijks gebruik, om vlot vooruit te komen in files en stadsverkeer.