Jo Bossuyt
...

Jo BossuytHet is zeker niet de Volkswagen Tiguan die ons de al vaak verguisde terreinwagen in deze tijden van CO2-gekte zal leren afzweren. We toerden uitgebreid met het ding en proefden een viermaalvier die zich op gewone wegen (waarop we in onze contreien dus altijd rijden met onze terreinwagen) perfect gedraagt zoals een gewone auto, ook wel eens berline genoemd. Kortom: precies wat 99,9 procent van de Belgische SUV-rijders (waaronder opvallend veel dames) zoeken. Anders gesteld: sluit de ogen als je een bocht neemt (niet thuis proberen, uiteraard ) en beeld je in dat je in een berline zit. Je zult het geloven. Eindelijk eens een SUV die zo goed als geen schommelneiging heeft als je de hoek om draait. Zozeer dat hij zelfs de dronkenmanseed van uw dienaar ("nooit koop ik een SUV ...") naar het rijk der fabeltjes zou kunnen verwijzen, echt. En om terug te keren naar het CO2-verhaal (SUV's hebben de reputatie dat ze oeverloos meer verbruiken dan andere auto's omdat die vierwielaandrijving kilo's meebrengt): voor de permanente vierwielaandrijving (die het vermogen traploos over beide roltreinen verdeelt, afhankelijk van de bodem waarop wordt gereden) gebruikt Volkswagen een vernieuwde versie van zijn Haldexkoppeling. Die een meergewicht van amper 44 kilo meebrengt. Voor wie zeker weet dat hij nooit vierwielaandrijving nodig zal hebben, komt er volgend jaar ook een valse terreinwagenversie. Inderdaad, een Tiguan met alleen maar voorwielaandrijving. De Volkswagen Tiguan is de tweede SUV van het merk, na de Touareg die vier jaar geleden werd gelanceerd. Rijdt zijn grotere broer rond in het segment van de luxe-SUV, dan nestelt deze Tiguan zich in het razend populaire segment van de compacte 4x4. Waarin nu stilaan ook alle grote Europese constructeurs vertegenwoordigd zijn (Renault lanceert straks zijn Koleos). Qua uiterlijk en afwerking probeert Volkswagen dit product een ietsje hoger te positioneren, uiteraard met de bedoeling om de X3 van BMW te belagen. Voorts is er ook nieuws onder de motorkap: met zijn tweeliter turbodiesel gaat VW nu ook voor common rail in plaats van pompverstuivers. Ook dat merk je meteen achter het stuur, want zelfs bij koud rijden konden we vaststellen dat de Tiguan helemaal geen brulaapje is, zoals andere modellen in het VW-gamma. Voor de benzineversie koos Volkswagen de uitstekende 1.4 TSi van 150 pk. De zesbak, garant voor heel soepel rijden, is standaard. (T) Jo Bossuyt