Liever loodvrij
...

Liever loodvrijSinds begin juli voert BP in de servicestations promotie voor het rijden met loodvrije benzine. Op de pompen met klassieke loodhoudende superbenzine plaatste men de boodschap dat tegenwoordig bijna iedereen loodvrij kan tanken, op een paar uitzonderingen na. Een ietwat vergeelde foto van tientallen jaren geleden moet deze woorden extra kracht bijzetten. In de servicestations is ook een folder beschikbaar met een overzicht van de meeste automerken, waarin aangegeven staat welke modellen al dan niet kunnen rijden met loodvrije benzine (Euro 95 of Super Plus 98). Op deze manier wil BP de "loodrijders" ertoe aanzetten over te schakelen op loodvrije brandstof. Statistieken tonen aan dat in ons land nog maar 9 % van de auto's loodhoudende benzine nodig heeft, maar ook dat die benzine nog altijd goed is voor 30 % van de totale verkoop. BP wijst erop dat loodvrij rijden niet alleen beter is voor het milieu, maar ook interessanter voor de portemonnee van de automobilist : loodhoudende superbenzine is immers duurder dan loodvrije. Bovendien worden de leveranciers er letterlijk geen cent beter van, want de hogere prijs van loodhoudende benzine is een pure accijnskwestie."Berekeningen hebben uitgewezen dat de Belgische automobilisten jaarlijks meer dan 2 miljard frank te veel betalen bij de benzinepomp," zo heet het in de folder van BP. In buurlanden als Nederland en Duitsland ligt het marktaandeel van loodhoudende superbenzine opmerkelijk lager dan de 30 % bij ons : respectievelijk 17 % en 6 %.Over het waarom van die veel hogere consumptie van loodhoudende superbenzine in ons land tast men bij BP in het duister. Johan van der Steen, retail manager van BP Oil Benelux : "Het zal wel iets te maken hebben met een zekere terughoudendheid tegenover loodvrije benzine, maar precieze redenen hebben we in ons onderzoek niet kunnen vinden. Het wagenpark in België is niet anders samengesteld dan elders in Europa, dus daar ligt het probleem niet." In andere landen is men al zover dat er benzine met een loodvervanger is (Duitsland) of komt (Nederland, in september). In het kader van de Benelux-efficiency heeft BP ook liever dat dit product eveneens in België geleverd kan worden.De actie van BP is eigenlijk een generieke campagne, niet gericht op een voorkeur voor het merk BP. Daarom is er ook geen ondersteunende mediareclame ; een en ander blijft beperkt tot de servicestations. BP heeft in ons land een marktaandeel van 6 %. Als we ervan uitgaan dat de nationale verhouding (30 % kopers van loodhoudende superbenzine) ook geldt voor BP, dan bereikt men dus niet eens 2 % van de markt.Volgens Van der Steen werkt men op deze manier eveneens aan het imago van het merk : "BP denkt aan de portemonnee van zijn klanten". Bovendien hoopt men dat de pers het item zal oppikken, en dat de aanpak van BP zal leiden tot een discussie in de (auto-)bladen.Het is overigens nog te vroeg om enig effect te kunnen constateren op de verkoop van loodhoudende superbenzine : de vakantie is volop bezig, veel mensen zijn in het buitenland en er wordt minder getankt. De folders zullen dus nog wel enige tijd in de servicestations blijven liggen.BP LOODVRIJ Niet alleen beter voor het milieu, maar ook interessanter voor de portemonnee van de automobilist.