Bellen voor het goede doel

Ieder zijn job, maar sommige telemarketeers zijn wel erg hardnekkig. Dat werkt averechts, vinden ze bij Recall, zeker voor goede doelen.

“In de thuishaven werkt het concept feilloos,” weet country manager Daniel Abrahams. “Probeemloos realiseren we daar een omzet van 7,44 miljoen euro (300 miljoen frank). Waarom zou het in de Benelux niet lukken?” Hier gaat het bedrijf in zee met Child Focus (België), Ronald McDonald Kinderfonds (Nederland) en Médecins Sans Frontières (Luxemburg). Abrahams: “Wij doen niet aan hard selling. Wat we nastreven is een stabiele omzet. We focussen op opdrachten die continu lopen.”

Vijfentwintig jonge personeelsleden bellen gedurende de kantooruren naar bedrijven, níét naar particulieren, zegt Abrahams. Recall stelt zich voor aan de potentiële donateur, en doet een commercieel voorstel in de vorm van de verkoop van een doosje post-its, de bekende gele plakbriefjes. “Maar eerst vragen we of Child Focus bekend is. Bedrijven moeten weten waar hun gift terechtkomt,” benadrukt Abrahams. “Daarom kennen mijn mensen ook de organisatie en is de voorstelling van het fonds soms belangrijker dan de verkoop van het product. Ik ben niet op zoek naar topverkopers. Een dosis sociaal engagement is minstens zo belangrijk.”

Child Focus ligt, zeker met het proces- Dutroux in aantocht, velen na aan het hart. Abrahams is er dan ook van overtuigd dat het opzet alle slaagkansen heeft. “Die gele plakbriefjes gebruikt toch iedereen. Waarom zou een aankoopverantwoordelijke dan niet eens een doosje (van 40 tot 200 pakjes) via ons kopen?” De doelstelling is om binnen de achttien maanden een omzet van 1,7 miljoen euro (70 miljoen frank) te halen. 8% van de omzet _ niet van de winst _ naar het fonds. “Child Focus, Médecins Sans Frontières en het Ronald McDonald Kinderfonds hebben de toelating om op eender welk moment onze boeken in te kijken,” zegt Abrahams. Uitbreiding naar andere fondsen staat vandaag nog niet op het programma. Abrahams: “Dat kan later nog. Eerst gaan we aantonen dat we met deze drie fondsen het succes van Denemarken kunnen evenaren.”

Walter Kloeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content