BELLEN IS TELLEN

Nu de concurrentie is losgebarsten, worden bedrijven om de oren geslagen met verlokkelijke telecomtarieven. Bart Callewaert helpt hen het aantrekkelijkste aanbod te vinden.

“In Duitsland zijn er meer dan vierhonderd prijsagentschappen, maar bij ons is het fenomeen zo goed als onbekend,” zegt Bart Callewaert (34 j.), een regent lichamelijke opvoeding die nu de prijsvorming op de telecommunicatiemarkt analyseert. Anderhalf jaar geleden werd hij franchisehouder van het Duitse prijsagentschap PA-Preisagentur, een bureau dat voor opdrachtgevers de goedkoopste prijzen opspoort in de telecommunicatiemarkt, maar ook bijvoorbeeld op de automarkt.

“Wij fungeren als een externe aankoopdienst,” zegt hij. “Wij vragen de prijzen op bij de verschillende operatoren.” Klanten komen bij hem via de pers, seminaries, mond-tot-mondreclame en ook wel eigen prospectie. De vraag is reëel. “In de bedrijven is er niemand gespecialiseerd in telecom. Welke prijzen zijn er te vinden, hoe kan men besparen? Er wordt veel over gepraat, maar men kan het geheel niet goed vergelijken. Bovendien verandert de situatie voortdurend.”

Klanten vraagt hij om hun telecomfacturen door te faxen plus een gedetailleerde beschrijving van hun installatie: het merk en type van centrale, het aantal lijnen, of die ISDN zijn of analoog… “Op die manier kan ik een overzicht maken van de overstapkosten,” legt Bart Callewaert uit. Zijn eigen prijs? “Twee maanden het verschil met de huidige situatie,” zegt hij. Een berekeningsmethode die de klanten goed accepteren. “Ze zijn er dan zeker van dat ik goed zal zoeken,” lacht Callewaert, wiens beroepsloopbaan zich totnogtoe helemaal in de reclameverkoop heeft afgespeeld, de laatste zes jaar bij ITT Promedia. “Dat had dan toch met telefonie te maken,” merkt hij op.

En de kwaliteit? “Een personeelslid kost een werkgever 20 frank per minuut. Het is niet verstandig om een frank op gesprekskosten te besparen en dan kwaliteitsproblemen te hebben, waardoor het gesprek langer duurt.” Het is een zaak van ervaring, geeft hij toe. “Wij leren uit de problemen van onze klanten,” zegt Callewaert. “Als u het zelf doet, speelt u vogelpik.”

Bovendien blijft hij de aanvragen opvolgen. “Als er betere prijzen zijn, verwittigen we de klant,” zegt hij. Die kan dan opnieuw voor één zesde van het prijsverschil op jaarbasis intekenen.

Als jonge starter heeft Bart Callewaert, die vanuit een kantoor bij zijn huis in Bellegem werkt, zelf ook zijn inkoopproblemen. De aanwerving van een secretaresse loopt namelijk veel minder vlot dan gewenst. Biedt hij te weinig? “Over loon is zelfs nog niet gesproken, het probleem is kandidaten te vinden.”

PA-Preisagentur West Tel. (056)253.253.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content