BELGIUM : 10 points !

Een aanzienlijk aantal Belgische meubelontwerpers en meubelfabrikanten heeft zich doen opmerken op de jongste, zeer interessante biënnale Interieur in Kortrijk. Jean Nouvel was er eregast. Modern zijn betekent voor hem “op de best mogelijke manier ons geheugen gebruiken en het risico nemen inventief te zijn”. Begint België er opnieuw in te geloven ?

TEKST : SERGE VANMAERCKE

De bezoekers van Interieur 96 die bewust en overtuigd in het heden leven, zullen de Belgische stands van Top Mouton (100 % Belgisch) en Obumex (met de Engelsman John Pawson) niet gauw vergeten. Het minimalisme bereikte hier het toppunt van eenvoud in twee keukenontwerpen waarbij primordiale begrippen als vorm en lijn, in alle sereniteit verwezen naar de grote reflecties over geest en materie. Wie denkt dat in ons land geen kwaliteitsvol hedendaags design meer bestaat, moet toch echt eens kijken naar het werk van Pol, Casimir, Paul Gillis, Fabiaan en Maarten Van Severen, Danny Venlet, Joël Dely, Claire Bataille en Paul ibens, Ann de Meulemeester of Chris Mestdagh, om er maar enkelen te noemen. Of naar firma’s zoals Modular, Fractal, Ahrend, Bulo, Durlet, Anoxa Products en Kreon, die eindelijk risico’s durven nemen en uitpakken met een beter bestudeerde hedendaagse productie.

Verscheidene Belgische en vooral Vlaamse bedrijven durven nu de stap naar hedendaags design zetten en dat is goed. Als zes van de tien projecten op de stand Focus Flanders ( Belgo Chrom, Anker Bedding, Durlet, Unic Design, De Puydt en Juventa) zich kunnen meten met het beste op internationaal niveau, dan betekent dat toch een springplank voor de ontwikkeling van een nieuwe eigentijdse stroming in België.

Een zo prestigieuze organisatie als Interieur is de enige ter wereld die op het gebied van hedendaags design en meubilair zo’n schitterende combinatie van economie en cultuur weet te bieden. Het lijkt erop dat België, dat in Europa in meer dan één opzicht de rol speelt van sociaal en economisch laboratorium, er weer bovenop komt. Er komt opnieuw een cultuur, een knowhow en een traditie tot leven waarvan bemiddelde burgers als Solvay en Stoclet en architecten-ontwerpers-denkers als Antoine Pompe, Henri Van de Velde en Victor Horta, in het verleden internationaal als voorbeeld golden.

Eregast

dit jaar was dus de grote Franse architect Jean Nouvel. Interieur was daarmee niet aan zijn proefstuk toe. De eerste eregenodigde was Raymond Loewy en dat was in… 1970, op de tweede editie. Loewy is de ontwerper van onder meer het sigarettenpakje Lucky Strike, het logo van Shell en automodellen van Studebaker.

In Keulen en Milaan hebben elk jaar respectabele meubelbeurzen plaats, maar die zijn enkel toegankelijk voor vakmensen. Daarom zijn de meest prestigieuze uitgevers van hedendaagse meubelen zoals Cassina, Driade en Alessi en uitgevers van architectuur- en interieurbladen zoals Domus, Interni en Intramuros present in Kortrijk. Deze Vlaamse manifestatie lokt trouwens ook een zeer internationaal publiek. Niet minder dan 20 % van het totale aantal bezoekers is Franstalig. Maar ja, het noorden van Frankrijk ligt dan ook vlakbij. In het raam van Interieur worden ook andere culturele evenementen, tentoonstellingen en lezingen gehouden. Dit jaar zette commissaris Marc Dubois een verrassende tentoonstelling op rond tafels uit deze eeuw : van Gustave Serrurier-Bovy (1905) tot Jean Nouvel (1994). Een andere expositie, die een beetje te weinig aandacht kreeg tenminste de dag van ons bezoek probeerde de verbanden tussen design en architectuur bij verscheidene hedendaagse ontwerpers duidelijk te maken. De tentoonstelling Design for Europe, opgesteld op de zolder van wat Interieur een duplex noemt, verdiende een betere presentatie. Die tentoonstelling confronteerde het publiek namelijk met de frisse ideeën van de deelnemers aan de gelijknamige wedstrijd. De ideeën voor de toekomst !

Jean Nouvel was de eregast op de biënnale Interieur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content