Het recept van schoonmoeder

Al achttien jaar eet Frédéric Cornard, de oprichter van Fondue Grand Cru, fondue au vin bij zijn schoonmoeder. Waarom dat gerecht niet in een kant-en-klaar pakket op de markt brengen?, dacht hij ruim twee jaar geleden. Hij belde enkele vrienden. Samen investeerden ze 600.000 euro, verfijnden en testten ze verschillende recepten en regelden ze de productie bij voedingsbedrijf Habi in Waver. Sinds 2009 ligt het in de rekken van Carrefour, Intermarché, 200 slagers en enkele wijnhandelaars. Het pakket kost 6,89 euro voor één fonduemaaltijd.
...

Al achttien jaar eet Frédéric Cornard, de oprichter van Fondue Grand Cru, fondue au vin bij zijn schoonmoeder. Waarom dat gerecht niet in een kant-en-klaar pakket op de markt brengen?, dacht hij ruim twee jaar geleden. Hij belde enkele vrienden. Samen investeerden ze 600.000 euro, verfijnden en testten ze verschillende recepten en regelden ze de productie bij voedingsbedrijf Habi in Waver. Sinds 2009 ligt het in de rekken van Carrefour, Intermarché, 200 slagers en enkele wijnhandelaars. Het pakket kost 6,89 euro voor één fonduemaaltijd. Fondue Grand Cru wil over drie jaar 50 procent omzetten van wat de fondueolies nu draaien. Vandemoortele, het grootste A-merk in fondueolie, heeft zijn twijfels over die ambitie. Woordvoerder Dirk Callaert: "Mensen die een fondue plannen, denken aan olie. Het is moeilijk om zulke vaste ideeën te veranderen. De consument is niet vertrouwd met het concept en nieuwkomers moeten sterk voor de dag komen als ze willen concurreren met de goedkope private labels onder de fondueoliën." Dit jaar investeert Fondue Grand Cru 400.000 euro in een lancering in Frankrijk en nieuwe zakjes voor kip- en visfondue. Ondanks de totale investering van een miljoen euro ervaart het ondernemersduo Frédéric Cornard en Ignace Meersschaut naar eigen zeggen geen financiële druk. "Binnen tien jaar willen we er best iets aan verdienen." Cornard, ooit nog met Roland Duchâtelet (Melexis) mede-eigenaar van internetportaal AdValvas, participeert vandaag in nog dertien bedrijven. Meersschaut, een financieel consultant, was eerder de financieel adviseur van Duchâtelet. In de nieuwe reclamecampagne worden alle nadelen van de traditionele oliefondue benadrukt. "Olie stinkt, is vet en gevaarlijk heet, spat en moet daarna naar het containerpark", zegt Frédéric Cornard. Deze nadelen ondervinden we aan den lijve tijdens het testen van de wijnfondue. We ruiken achteraf niet naar fondue of wijn, en kunnen tijdens het bakken onze vinger in de fondue steken zonder ons te verbranden. Bovendien bakt het rode vlees veel sneller dan in olie en proeven we geen wijn of alcohol. Na het eten is het mogelijk de overgebleven wijn met uitjes en maïzena te verwerken tot een sausfond. Dat de caloriewaarde de helft zou bedragen van een klassieke fondue konden we niet meteen verifiëren, maar we gingen niet met een gevoel van overdaad van tafel. De eindejaarsperiode is de tijd dat heel wat Belgische gezinnen hun fonduestelletje afstoffen. Fondue Grand Cru hoopt deze traditie open te trekken. "Het is altijd gezellig om met vrienden of familie samen rond een fonduestel te zitten." Daarom houdt het merk het hele jaar door demonstraties in Carrefour (kostprijs: 650 euro per dag) en kocht het onlangs een volledige advertentiepagina in Dag Allemaal en Ciné Télé Revue. "We betaalden 35.000 euro voor het grootst mogelijke bereik met één titel in Vlaanderen en Wallonië. De wedstrijd die eraan gekoppeld was, lokte in twee weken al 4000 kandidaten die de kok-kelner met een fonduemaaltijd aan huis willen. Zo'n advertentie maakt in het buitenland meer indruk dan een presentatie met slideshow." HANS HERMANS