Euronav (+88 %) Hogere tarieven

De tankerrederij Euronav maakte een bewogen beursjaar door. De koers van het aandeel viel verder terug tot 3 euro, na de instorting van de tarieven voor olietransport. Maar de inspanningen van de sector -- zoals het uitstellen van leveringen, het vervroegd uit de vaart halen van tankers en de verlaging van de vaarsnelheid -- hebben in de laatste maanden van 2013 hun vruchten afgeworpen: de scheepstarieven zijn gestegen van 5000 dollar per dag in augustus tot 60.000 dollar per dag in december, wat aanzienlijk hoger is dan de rentabiliteitsdrempel, die wordt geschat op ongeveer 25.000 dollar.
...

De tankerrederij Euronav maakte een bewogen beursjaar door. De koers van het aandeel viel verder terug tot 3 euro, na de instorting van de tarieven voor olietransport. Maar de inspanningen van de sector -- zoals het uitstellen van leveringen, het vervroegd uit de vaart halen van tankers en de verlaging van de vaarsnelheid -- hebben in de laatste maanden van 2013 hun vruchten afgeworpen: de scheepstarieven zijn gestegen van 5000 dollar per dag in augustus tot 60.000 dollar per dag in december, wat aanzienlijk hoger is dan de rentabiliteitsdrempel, die wordt geschat op ongeveer 25.000 dollar. Beleggers hopen ook dat de plannen om een tweede notering aan te vragen op Wall Street een boost geeft aan het aandeel, nadat CEO Nicolas Saverys in het voorjaar nog kloeg over de onderwaardering van zijn maritieme bedrijven Euronav, CMB en Exmar op Euronext Brussel. De belangrijkste vrees blijft dat de stijging van de transporttarieven vooral een gevolg is van de winter op het noordelijk halfrond -- die de vraag doen toenemen -- en dat de prijzen opnieuw dalen vanaf maart. Zelfs na de aankoop van vijftien VLCC-mammoettankers van het Deense Maersk is Euronav niet groot genoeg om de markt weer gezond te maken. Advies: verkopen KBC, de laatst overgebleven beursgenoteerde Belgische bank, heeft de prestatie van de Bel-20 in 2013 spectaculair overtroffen, met een drie keer sterkere groei dan de Europese banksector in zijn geheel. Na enkele moeilijke jaren is KBC erin geslaagd uit het dal te klimmen: zijn omvangrijke herstructureringsprogramma is nagenoeg afgerond, het heeft zijn federale overheidssteun terugbetaald en al een eerste aflossing gedaan aan de Vlaamse regering. Van de 9,3 miljard euro die KBC in het krijt stond (7 miljard overheidssteun plus vergoedingen), moet de instelling tegen 2020 nog maar 3,5 miljard euro terugbetalen. Door de goede resultaten -- een winst van 1,2 miljard over de eerste negen maanden van 2013 -- en de verkoop van activa heeft KBC een solvabiliteitsratio van meer dan 10 procent volgens de Bazel-normen, waarmee de bank-verzekeraar tot de goede leerlingen van Europa mag worden gerekend. Het herstel van Ierland heeft er bovendien voor gezorgd dat beleggers zich minder ongerust maken over de grote portefeuille aan Ierse hypotheekkredieten van de bank. Op de beurs noteert KBC nog slechts met een kleine korting tegenover zijn branchegenoten. Dat maakt dat de groep dit jaar wellicht opnieuw aansluit bij de rest van de sector, die de komende maanden het hoofd moet bieden aan de stresstests van de Europese Centrale Bank. Advies: houden Delhaize heeft een ongelijk jaar achter de rug. Tot begin augustus steeg de koers van het aandeel met liefst 75 procent op jaarbasis, in navolging van de rest van de sector. Delhaize onderscheidde zich vooral met het herstel van zijn winstmarge, die in het eerste halfjaar steeg van 3,5 tot 3,8 procent. Maar de cijfers van het derde kwartaal stelden teleur. Bovendien heeft het aandeel geleden onder grote verschuivingen in het management. Na de aankondiging van het vertrek van CEO Pierre-Olivier Beckers en de benoeming van Frans Muller, namen de directeurs van Delhaize Amerika en Europa ontslag. Dat heeft de markten verontrust, op een moment dat Delhaize net de vruchten van zijn langdurige herstructurering begon te plukken. Op de beurs kan dat risico worden gecompenseerd door de hoge korting van het aandeel, dat noteert tegen iets meer dan 10 keer de verwachte winst voor 2013. Advies: kopen 2013 moest het jaar van de waarheid worden voor ThromboGenics, dat groen licht kreeg van de gezondheidsautoriteiten in Europa en Noord-Amerika voor de commercialisering van Jetrea, zijn behandeling voor vitreomaculaire tractie. Helaas is het uitgedraaid op het jaar van de twijfel. Niet alleen verliep de commerciële start van Jetrea heel moeizaam, ThromboGenics heeft ook geleden onder het grotere wantrouwen tegenover de hele Belgische biotechsector in 2013. ThromboGenics zet nu in op 2014. Het heeft zijn commerciële inspanningen in de Verenigde Staten opgedreven. Alcon, de partner voor de commercialisering in de rest van de wereld, moet zijn eerste substantiële verkopen kunnen realiseren in Europa, na de ondertekening van akkoorden over de terugbetaling door de sociale zekerheid in meerdere landen in het tweede halfjaar. Als het omzetpotentieel van Jetrea wordt bevestigd, kan ThromboGenics zeker een groot deel van zijn verliezen recupereren in 2014. In het tegenovergestelde geval oogt de toekomst van de biotech zeer onzeker. Jetrea is voorlopig het enige geneesmiddel in een gevorderd stadium dat het bedrijf in portefeuille heeft. Advies: speculatief koopwaardig Nyrstar, de Belgisch-Australische zinkspecialist, grotendeels gegroeid uit een spin-off van Umicore, maakte een bijzonder moeilijk 2013 door. Dat was te wijten aan de lage zinkprijs en vooral aan de tegenvallende mijnactiviteiten, waarin de jongste jaren veel was geïnvesteerd. De ertsleveringen van Talvivaara bleven afnemen, en de Finse groep flirtte zelfs met het faillissement door de instorting van de nikkelkoers. De productiekosten zijn opgelopen tot 1572 dollar per ton, veel hoger dan de initiële doelstelling (minder dan 1000 dollar per ton) die een degelijke winstmarge garandeerde. Het ziet ernaar uit dat 2014 opnieuw een bewogen jaar wordt voor Nyrstar. De groep heeft een ambitieus investeringsprogramma gepland, maar zag haar financiële middelen aanzienlijk afnemen. Nyrstar moet wel kunnen rekenen op een stijging van de zinkprijs, aangezien de koers in december is hersteld van 1855 tot 2115 dollar per ton. Advies: kopen voor de lange termijn Terwijl de wereldeconomie aantrekt, Europa uit de recessie is en de beurzen een uitstekend jaar hebben gekend, is het aandeel van Umicore de voorbije twaalf maanden met bijna 20 procent teruggevallen. De divisie Katalysatoren bleef weliswaar profiteren van de groei van de wereldwijde automarkt, maar de cijfers van de belangrijke pool Recycling hebben teleurgesteld. Daardoor zag Umicore zich genoodzaakt zijn verwachte bedrijfswinst neerwaarts bij te stellen tot 300 à 330 miljoen euro. In twee jaar tijd is de winst van Umicore met bijna een kwart gedaald door de daling van de goudkoers, die de meeste edelmetalen in zijn val heeft meegesleurd. Sinds de herfst van 2012 is de waarde van een ounce goud in euro met meer dan 36 procent gedaald, wat een rechtstreekse impact heeft op de omzet en de winst van de afdeling Recycling, die in 2012 voor 61 procent bijdroeg aan de winst van de groep. Voor 2014 blijven de vooruitzichten somber door de evolutie van de koers van de edelmetalen, de investeringen die nog geen vruchten afwerpen in 2014 en de hoge waardering van het aandeel (17,5 keer de verwachte winst over 2013). Advies: houden CÉDRIC BOITTE