Schoenen met linten

Jojo-sneakers zijn een Brussels concept en geïnspireerd op een Braziliaanse modetrend. De schoenen zijn licht en vervaardigd uit katoen. Typisch aan het merk is het 'lint' dat de schoen omwikkelt en dat in verschillende kleuren beschikbaar is. De sneaker is het symbool van Jojo.
...

Jojo-sneakers zijn een Brussels concept en geïnspireerd op een Braziliaanse modetrend. De schoenen zijn licht en vervaardigd uit katoen. Typisch aan het merk is het 'lint' dat de schoen omwikkelt en dat in verschillende kleuren beschikbaar is. De sneaker is het symbool van Jojo. Met de slogan 'Choose, Act, Check' die het merk in zijn onlinecommunicatie gebruikt, wil Jojo zijn engagement voor ecologisch verantwoorde projecten in de verf zetten. Wie Jojo-schoenen koopt, wordt gevraagd een keuze te maken voor een van de projecten die het bedrijf steunt: herbebossing in Niger of waterpompen in Sierra Leone. Aan de achterkant van de schoenen maakt een groen of blauw streepje duidelijk welk project de koper steunt. Aanvankelijk gebeurde de productie in Brazilië, maar nu zet Jojo een stapje terug. Er waren te veel problemen met de leveringstermijnen en de kwaliteit. De jonge kmo slaagde er maar niet in de productiekosten te laten zakken onder 25 euro in Europese fabrieken en koos er na rijp beraad voor om de sneakers in China te laten maken. Ze controleerden wel of de werkomstandigheden daar in orde waren. Om enige naambekendheid te verwerven, mikt Jojo vooral op zijn product en het concept eromheen. "We hebben geen budget om reclame te maken en ook niet om een paar schoenen weg te schenken aan blogs of websites die over ons praten", zegt Matthieu Vaxelaire, medeoprichter van het jonge merk. De twee stichters verwachten veel van de sympathie voor het onderliggende concept. Verder zijn ze vooral actief op Facebook en Twitter. Momenteel worden de Jojo-sneakers aangeboden via drie verschillende verkoopkanalen. Ten eerste zijn er winkels in België, Frankrijk (onder meer in de Galeries Lafayette), Duitsland, Italië en Luxemburg. Dit seizoen heeft Jojo 2000 van de 5000 geproduceerde schoenparen verkocht aan die winkels, die verplicht zijn minimaal 48 paar te kopen. Het tweede kanaal is het internet, dat een veel interessantere winstmarge oplevert. Tot slot opent Jojo nu en dan een tijdelijke winkel in een Brussels pand. Tijdens de lancering in 2010 lieten de twee stichters 1500 paar schoenen fabriceren en verkochten ze bijna de hele voorraad. Het ging toen om de belangrijkste investering van het bedrijf. Met dank overigens aan de beide families. Dit jaar heeft Jojo 5000 paar schoenen besteld. Om rendabel te zijn, moet het merk jaarlijks 10.000 paar sneakers slijten. Met de komst van het wintergamma hoopt de kmo dat doel te bereiken tegen 2012. CHRISTOPHE CHARLOT