Het grote publiek ziet Volvo nog altijd als een Zweeds merk, maar de autobouwer is eigenlijk in Chinese handen. De autoreus Geely kocht Volvo in 2010 voor 1,8 miljard dollar weg bij Ford. Het heeft de constructeur uit Göteborg geen windeieren gelegd, want het merk groeit en bloeit. Volvo heeft zijn eigenheid niet ingeleverd na de overname. Het heeft zich nog meer geprofileerd als premiummerk en vooral ingezet op de SUV, dat vandaag met voorsprong het populairste koetswerktype ...

Het grote publiek ziet Volvo nog altijd als een Zweeds merk, maar de autobouwer is eigenlijk in Chinese handen. De autoreus Geely kocht Volvo in 2010 voor 1,8 miljard dollar weg bij Ford. Het heeft de constructeur uit Göteborg geen windeieren gelegd, want het merk groeit en bloeit. Volvo heeft zijn eigenheid niet ingeleverd na de overname. Het heeft zich nog meer geprofileerd als premiummerk en vooral ingezet op de SUV, dat vandaag met voorsprong het populairste koetswerktype is. De grote XC70 kenden we al, de iets kleinere en uitstekende XC60 ook. Met de XC40 heeft Volvo nu ook een compacte SUV, zodat het in elk groot segment kan meespelen met zowel de Duitse premiummerken als de volumemerken. De XC40 is een auto waar in ons land wel naar werd uitgekeken, want hij wordt in de Gentse vestiging van Volvo gebouwd. De eerste kennismaking stelt meteen gerust. De XC40 geeft al snel een heel fijn rijgevoel, helemaal in de lijn van de grotere XC60, een model dat we maanden geleden in deze rubriek een van de beste auto's van het jaar hebben genoemd. Het is een geslaagde mix van comfort en dynamiek, want in het wat betere bochtenwerk laat de XC40 meteen zien dat hij een uitstekende wegligging heeft. Maar deze concurrent voor modellen zoals de Mercedes GLA, de BMW X1, de Audi Q3 en de Jaguar ePace charmeert ook met zijn praktische aard. Ondanks het compacte formaat zijn de ontwerpers erin geslaagd een interieur te creëren met niet alleen een behoorlijke koffer (460 liter), maar vooral ook een flinke binnenruimte voor de inzittenden. Daarbij komt dat de materialen en de afwerking het predicaat topkwaliteit verdienen. Volvo heeft zijn compacte SUV helemaal in de premiumklasse geparkeerd. We reden met de viercilinder turbodiesel van twee liter, goed voor 190 paarden. Dat is ruim voldoende voor een gezwinde rijstijl. Je kunt het verbruik in de buurt van 6,5 liter houden als je je rijstijl aanpast. Maar ga iets gretiger met dat gaspedaal om, en je jaagt er moeiteloos 8 liter of zelfs iets meer door. De XC40 is dan ook geen lichte auto, want de dieselversie weegt 1824 kilo. Dat is meer dan de meeste concurrenten.