"We zijn geen Tupperware en ook geen Alessi. We zijn gewoon DB Plastics en blij dat we onszelf kunnen zijn." Aan het woord is gedelegeerd bestuurder Myriam De Brucker van het Antwerpse familiebedrijf DBP in Wilrijk.
...

"We zijn geen Tupperware en ook geen Alessi. We zijn gewoon DB Plastics en blij dat we onszelf kunnen zijn." Aan het woord is gedelegeerd bestuurder Myriam De Brucker van het Antwerpse familiebedrijf DBP in Wilrijk. In de toonzaal van het bedrijf - waar plastic huishoudgerei in alle kleuren en maten in toonkasten te kijk staat - wordt de bezoeker toch wel wat op het verkeerde been gezet. Dit aanbod doet wel degelijk denken aan wat Tupperware en het Italiaanse designmerk Alessi op de markt brengen. "En toch hebben we een unique selling propositon," zegt De Brucker. "Het prijzige Alessi stelt design vóór gebruiksvriendelijkheid. En Tupperware moet het hebben van homeparties en toch wel dure producten. Wij gaan verder: we proberen via allerlei technische hoogstandjes toegevoegde waarde te geven aan onze verpakkingsproducten. We proberen er niet alleen te zijn voor de huisvrouw, maar ook voor de kleinhandel en voor grote distributiegroepen zoals Danone en Unilever." Maar met Tupperware en Alessi zijn lang niet alle namen van mogelijke concurrenten de revue gepasseerd. DBP is actief op een markt die wemelt van de spuitgieterijen en waar dus vroeg of laat consolidatie moet komen. "We kijken uit hoe we samen met anderen sterker kunnen worden. We zijn dat aan onszelf verplicht," aldus De Brucker. DBP (omzet 2003: 8,4 miljoen euro) is een familiebedrijf van zestig jaar oud. Vandaag is de derde generatie aan het roer, met drie vertegenwoordigers uit twee familietakken in managementfuncties. In Wilrijk - waar momenteel 21 spuitgietmachines staan - schrijft het bedrijf momenteel een nieuwe bladzijde in zijn geschiedenisboek. "In de komende vijf jaar willen we vier nieuwe spuitgietmachines per jaar installeren, een investering van zo'n 5 miljoen euro."De klantenportefeuille van de Antwerpse KMO bevat enerzijds grootdistributeurs die de winkels beleveren, en anderzijds de grote fabrikanten uit de voedingssector. Die willen hun ijsroom, salade of groenten netjes verpakt op de markt brengen. DBP werkt in Wilrijk met 85 werknemers, waaronder opvallend weinig arbeiders en veel technisch geschoolde mensen zoals ontwerpers, tekenaars en paswerkers. Toch heeft DBP nog een hele weg af te leggen in zijn groeiproces. Het zal merkwaardig klinken, maar het buitenland - met uitzondering van Nederland en Engeland - is terra incognita. In de lade van Myriam De Brucker ligt echter een strategisch plan dat focust op export naar het buitenland. DBP heeft de voorbije jaren aardig geïnvesteerd in eigen onderzoek en ontwikkeling, maar ook in design. Axel Enthoven, een naam in het designmilieu, is al jarenlang een vaste partner bij het upgraden van de producten. "Design en innovatie zijn de toekomst voor alle producerende bedrijven in heel Europa, ongeacht de sector," zegt De Brucker. Ze wil die twee succesfactoren uitspelen wanneer ze straks DBP begeleidt bij nieuwe sprongen naar het buitenland. "Oost-Europa is een markt die je niet meer links kan laten liggen. Als we op beurzen staan, merken we dat het grootste aantal aanvragen uit die landen komt. Nu moeten we het ook maar doen." Karel Cambien