CEO Luc Delagaye (45) van koperbedrijf Cumerio moet er smakelijk om lachen: "In eigen huis wordt wel eens gezegd dat ik samen met de meubelen van Umicore werd verkocht." Cumerio is de vroegere koperafdeling van Umicore Copper die gefilialiseerd werd en op 29 april 2005 nog in de kinderschoenen naar de volwassen beurs stapte. "Een bijzonder intens jaar was het," zegt Luc Delagaye. "Starten van nul, meteen naar de beurs gaan, een structuur opzetten, de markt opgaan, investeerders en beleggers in binnen- en buitenland proberen te overtuigen. Als ik later in de achteruitkijkspiegel zal lonken...

CEO Luc Delagaye (45) van koperbedrijf Cumerio moet er smakelijk om lachen: "In eigen huis wordt wel eens gezegd dat ik samen met de meubelen van Umicore werd verkocht." Cumerio is de vroegere koperafdeling van Umicore Copper die gefilialiseerd werd en op 29 april 2005 nog in de kinderschoenen naar de volwassen beurs stapte. "Een bijzonder intens jaar was het," zegt Luc Delagaye. "Starten van nul, meteen naar de beurs gaan, een structuur opzetten, de markt opgaan, investeerders en beleggers in binnen- en buitenland proberen te overtuigen. Als ik later in de achteruitkijkspiegel zal lonken, zal ik ongetwijfeld merken dat dit een van de meest intense jaren van mijn leven is geweest."Zijn jarenlange veldervaring in de wereld van het koper maakte van Luc Delagaye de uitgelezen kandidaat om Cumerio te begeleiden bij zijn eerste stappen. Maar omdat zelfs een CEO niet alles kan doen, moest de koperingenieur die ooit nog voor Bekaert werkte, keuzes maken. "Achteraf bekeken heb ik veel tijd gestopt in contacten met beleggers via roadshows in binnen- en buitenland," zegt de CEO. "Het is een vak dat ik snel heb geleerd dankzij de inbreng van onze CFO en onze investors relations manager, niet toevallig twee voormalige stafmedewerkers van Umicore met ervaring op dat vlak. We hebben een beetje de wereld rond gereisd om de naam Cumerio bekend te maken bij analisten en investeerders." Mede door die promotiereizen steeg het aandeel Cumerio in een jaar van de lanceerprijs van 10,50 euro naar meer dan het dubbele vandaag. Een jaar terug zei Delagaye dat april 2005 de ideale timing was voor de beursgang. Vandaag blijft hij daarbij. Er zijn 25,7 miljoen Cumerio-aandelen in omloop, goed voor een geconsolideerde marktkapitalisatie van 588 miljoen euro. Het succes van de beursgang heeft vooral te maken met de eenvoud van de boodschap. "Ik denk dat we het te danken hebben aan onze scherpe focus," meent Delagaye. "We hadden kunnen gaan voor de spotmarkt en de snelle maar ook risicovolle returns. Dat hebben we bewust niet gedaan. We kozen voor de lange termijn, zowel qua investeringspolitiek, als qua bevoorrading van grondstoffen." Cumerio is zowel een nettokoper als een nettoverkoper van koper. Het eerste gebeurt bij mijnbouwers in diverse uithoeken van de wereld. De verkoop gaat richting industrie. "Er wordt iets te gemakkelijk gezegd dat we veel baat hebben ondervonden van de gunstige koperprijs het voorbije jaar," stipt Delagaye aan. "Dat klopt niet helemaal, want we moeten onze grondstoffen cash betalen, terwijl we onze afnemers krediet moeten verlenen. Als iemand baat heeft gehad van de gunstige koperprijzen, dan zijn dat de mijnbouwers."Een CEO moet vertrouwen uitstralen, heet het in de managementboeken. Luc Delagaye loopt ervan over en neemt geen woord terug van zijn boude voorspelling van enkele maanden terug: het maidenjaar 2005 was uitstekend, maar 2006 wordt nog veel beter. De net gepubliceerde kwartaalcijfers geven hem geen ongelijk. KCa