Suzuki, Toyota, Honda en zelfs de Indiase autobouwer Maruti pronken in Europa met een Iso 9002-certificaat. Daar zorgt het Belgische AIB-Vinçotte voor.
...

Suzuki, Toyota, Honda en zelfs de Indiase autobouwer Maruti pronken in Europa met een Iso 9002-certificaat. Daar zorgt het Belgische AIB-Vinçotte voor.Alle Europese én niet-Europese autobouwers werken momenteel aan een Iso 9002-certificaat. In eigen land begeleidt AIB-Vinçotte Opel Belgium en VW Vorst. Ford Genk wordt geaudit door CQA, het Gentse Volvo Vars Europe Industry door Eurosym. In Europa zijn vooral het Duitse Tuv en het Franse Veritas actief. In Azië echter zijn Paul De Baetselier, Luc Thiessen, beiden verantwoordelijke voor de certificering, en hun AIB-Vinçotte-collega's haantje de voorste. Neem India. Het staatsbedrijf Maruti Uduyog Limited, dat sinds '92 voor 50 % in handen is van het Japanse Suzuki, pronkt er sinds '94 met een Iso 9002-certificaat. Maruti bezit 76 % van de Indiase automarkt, maar het mikt vooral op de export. Het wil Europa veroveren met zijn mini-carMaruti Zen (hier gecommercialiseerd onder de naam Suzuki Alto). "Het is begonnen met de 92/53/EEC," zegt Paul De Baetselier. "De Europese Unie eiste conformiteitsbewijzen van de niet-Europese automakers om de Europese markt te mogen penetreren. Er moest een bewijs zijn dat de hier geleverde wagens wel degelijk conform het prototype waren of dat ze voldeden aan de Europese normen. Wanneer dat bewijs was gegeven voor één lidstaat gold het meteen voor de hele Europese markt. De Japanners hebben zich in België laten homologeren, het Amerikaanse Chrysler ook. Later is daar de Iso 9000 bijgekomen, nog later de Iso 14001." Honda klopte als eerste Japanner bij AIB-Vinçotte aan voor de Iso 9000-norm. Vier Japanse Honda-fabrieken werden geaudit en gecertificeerd. Terwijl de audits van de Honda-fabrieken nog bezig waren, toonde ook de Hongaarse Suzuki-dochter, Magyar Suzuki Corporation, die de Europese markt voorziet van de Vitara, interesse. Vandaag is AIB-Vinçotte bezig met de auditing van alle acht Suzuki-fabrieken in Japan ; straks wordt begonnen in de Canadese joint venture van Suzuki en General Motors. AIB-Vinçotte haalt met systeemcertificering een omzet van 100 miljoen frank. De volledige groep weegt inmiddels al bijna 4 miljard. Reeds ettelijke honderden miljoenen daarvan in het buitenland. De Baetselier en Thiessen rekenen stellig op een doorbraak in Azië. In Dubai heeft AIB-Vinçotte al een dochter ; de idee om ook in India te starten, leeft. Hoewel : "Het is misschien nog iets te vroeg. De lokale auditbureaus zijn tien keer goedkoper. Toch maakt dat net het verschil. Indiase bedrijven dromen van export naar Europa : ze willen van een auditeur van hier weten wat goed is in Europa.""Een commerciële relatie opbouwen met Japanners duurt enige tijd," zegt De Baetselier. "Ze vertrouwen mensen, geen bedrijven. Suzuki wil geen audits door AIB-Vinçotte : ze willen overal dezelfde auditeurs. Japanners zijn ook meesters in het delegeren. Tijdens één van onze audits vroegen we corrigerende maatregelen : een uur later werden, op basis van een actieplan, honderden mensen aan het werk gezet. In één week tijd raakten 6000 (!) procedures herzien ; 1500 werden bijgewerkt. Sorry, maar bij ons moet je dat zelfs niet vragen."PAUL DE BAETSELIER EN LUC THIESSEN (AIB VINC