De bekendmaking van de resultaten van Belgacom vorige week - een nettowinststijging met 10% tot 16,3 miljard frank - stond al helemaal in het teken van de verdere privatisering van de dominante Belgische operator, waarin de regering nog 50% plus één aandeel controleert. De geconsolideerde omzet steeg tot 169,3 miljard frank. Opvallend was echter de vlakke omzet op vergelijkbare basis - plus 4%, vrijwel geheel op rekening van Belgacom Mobile, dat zelf 42% vooruitging to...

De bekendmaking van de resultaten van Belgacom vorige week - een nettowinststijging met 10% tot 16,3 miljard frank - stond al helemaal in het teken van de verdere privatisering van de dominante Belgische operator, waarin de regering nog 50% plus één aandeel controleert. De geconsolideerde omzet steeg tot 169,3 miljard frank. Opvallend was echter de vlakke omzet op vergelijkbare basis - plus 4%, vrijwel geheel op rekening van Belgacom Mobile, dat zelf 42% vooruitging tot 32,9 miljard frank. Die trage groei maakt duidelijk dat Belgacom snel marktaandeel verliest. Aandeelhouder Ameritech denkt eerder in termen van groei in twee cijfers. Groei is dan ook het eerste objectief voor Belgacom. Voorzitter John Goossens vindt dat België nog een grote achterstand heeft in te lopen: 21% onder het West-Europese gemiddelde qua penetratie op het stuk van gewone telefonie; 50% lager qua ISDN-penetratie. "Als deel van het bruto binnenlands product is telecom gemiddeld in Europa 2,2%, tegen 1,5% in België," stelt hij vast. Ook het succes van allerlei opties, zoals de comfortdiensten, is laag. Allemaal gebieden waarin Belgacom wil groeien, met Belgacom Duet, de multimediadiensten (waaronder WebTV!) en ADSL als speerpunt (wat dus betekent dat Belgacom duidelijk een meeropbrengst verwacht uit ADSL en niet zomaar de substitutie van een verouderde technologie). Nieuwe activiteiten zoals Belgacom Alert Services (vorig jaar in mei commercieel gestart) en buitenlandse expansie (Frankrijk, Nederlandse mobilofonie, de samenwerking met de Limburgse kabel in het Tritone-project) moeten het plaatje vol maken. Belgacom wil dit jaar liefst 600.000 klanten bijwinnen. Iets verder in de toekomst verwacht Belgacom een solide groei uit dataverkeer (dat over enkele jaren 75% van alle verkeer over de bestaande netwerken zal gaan uitmaken), uit gecombineerde vaste-mobiele diensten en uit nieuwe services, zoals elektronische handel. Om dat te realiseren, zal Belgacom zijn grote klanten moeten koesteren. Vorig jaar had het enorme personeelsverloop - 6000 weg, meer dan 6200 van job veranderd, 1690 nieuwe aanwervingen - een negatieve impact op de kwaliteit van de dienstverlening, onder andere voor de helpdesk. De integratie van de verschillende klantendatabases zorgde voor tal van fouten, die nu voor het eerst ook duidelijk aan het licht kwamen door het in maart 1998 geïntroduceerde gedetailleerde facturatiesysteem. Eén van de gevolgen was dat verschillende zeer grote klanten ophielden hun facturen te betalen tot de problemen waren opgeklaard.