Zwart geld, sociale fraude en een groot aantal faillissementen. Als de horecasector in het nieuws komt, is het meestal negatief. Een studie van International Food Consultants ( IFC), een Brussels kenniscentrum dat zich toelegt op de buitenshuisconsumptie, steekt de sector echter een hart onder de riem. Uit dat consumentenonderzoek blijkt namelijk dat wij de kwaliteit van de eigen horeca hoger inschatten dan die in het buitenland (zie g...

Zwart geld, sociale fraude en een groot aantal faillissementen. Als de horecasector in het nieuws komt, is het meestal negatief. Een studie van International Food Consultants ( IFC), een Brussels kenniscentrum dat zich toelegt op de buitenshuisconsumptie, steekt de sector echter een hart onder de riem. Uit dat consumentenonderzoek blijkt namelijk dat wij de kwaliteit van de eigen horeca hoger inschatten dan die in het buitenland (zie grafiek: Belgische horeca aan de top) "Met een waardering van 7,9 op 10 scoort België een stuk beter dan het buitenland, dat de 550 respondenten een gemiddelde van 7,2 toekenden," zegt Eddy Bovijn, een van de stichtende partners van het adviesbureau. De onderlinge verschillen tussen de landen zijn vrij duidelijk. Het is wellicht geen verrassing, maar met een score van 7,6 komt Frankrijk het dichtst in de buurt van België. Het land van Michelin en Auguste Escoffier, algemeen beschouwd als de peetvader van de Franse cuisine, geniet dan ook een wereldwijde reputatie wegens zijn eetcultuur. Aan de andere kant van het spectrum - al evenmin een verrassing - vinden we Groot-Brittannië (6,0) en Nederland (6,8) terug. In de marge van deze enquête, uitgevoerd tussen september 2002 en januari 2003, peilden de onderzoekers ook naar de tevredenheid over de sociale catering in ons land. De bedrijfskantines en de restaurants in ziekenhuizen en onderwijsinstellingen doen het toch een pak slechter dan de commerciële catering. Opvallend daarbij is de slechte score (6,2) voor de keukens die worden geëxploiteerd door grote contractcateraars als Sodexho/Restaura, Eurest en Aramark. Iets meer dan de helft van de ondervraagden is tevreden over de verscheidenheid van het restaurantaanbod in ons land. Aan extra fastfood- of wegresto's heeft bijna niemand een boodschap, maar er is wel nog een duidelijke behoefte aan traditionele, kindvriendelijke en themarestaurants. Over de aangeboden producten zijn de respondenten dan weer veel minder te spreken: slechts 42 % is tevreden met het huidig aanbod. "Vooral op het vlak van gezonde en dagverse producten zijn er nog duidelijke hiaten merkbaar," zegt Bovijn. "Ook de honger naar de internationale en vegetarische keuken lijkt nog niet gestild, vooral bij jongeren. Biologische producten scoren dan weer opvallend slecht. Amper 3,7 % verlangt naar een ruimer aanbod in de horeca."D.V.T.