Midden januari 1999 kelderden de aandeelkoersen van een rist Internet-bedrijven die het voorbije jaar onstuimig gestegen waren. Boekhandelaar Amazon.com tuimelde ruim 40% naar beneden en scoorde daarmee niet eens een diepterecord. Wat professionele analisten al lang voorspelden, lijkt nu ophanden: de Internet-zeepbel spat uit elkaar. Inmiddels maken sommige Internet-koersen zulke grillige capriolen, dat we ons niet aan voorspellingen wagen. We willen niet voor aap staan op het ogenblik dat deze zin...

Midden januari 1999 kelderden de aandeelkoersen van een rist Internet-bedrijven die het voorbije jaar onstuimig gestegen waren. Boekhandelaar Amazon.com tuimelde ruim 40% naar beneden en scoorde daarmee niet eens een diepterecord. Wat professionele analisten al lang voorspelden, lijkt nu ophanden: de Internet-zeepbel spat uit elkaar. Inmiddels maken sommige Internet-koersen zulke grillige capriolen, dat we ons niet aan voorspellingen wagen. We willen niet voor aap staan op het ogenblik dat deze zinnen gedrukt staan. Voorlopig onthouden we dat de spectaculaire koersstijgingen van vele Internet-bedrijven niets te maken hadden met de waarde van het bedrijf, maar alles met de hype. Het doet denken aan de tulpengekte een paar eeuwen geleden. Toen die speculatie verwelkte, volgde niet alleen een cascade van faillissementen, zelfmoorden en de verkoop van tal van patriciërshuizen, maar ook een zware recessie. Dit doemscenario hoeft lang niet voor elk speculatief aandeel te gelden. Vraag is alleen welke aandelen een hype overleven of welke bedrijven niet alleen profiteren van beursgekte, maar zelf voldoende draagkracht bieden. Over die essentiële vraag gaat het in Kleine aandelen, grote winsten. Na succesboeken als Hoe klop ik de beurs? en De 100 beste aandelen ter wereld trekken Geert Wellens en Luc Van den Borre nu op zoek naar beloftevolle groeiaandelen. Het komt er immers op aan zulke klappers in een vroeg stadium te herkennen. Dit boek klampt zich evenwel niet zomaar vast aan de huidige hype. Het vormt precies een waarschuwing tegen te simpele voorspellingen en holle evoluties, al verwittigt het evenzeer dat je je niet mag laten vastroesten in oude beursparadigma's. Wat er zoal veranderde en waarom dit gebeurde, laten de auteurs niet onbesproken. Vervolgens wijden ze de tot de beurs bekeerde beleggers in het fenomeen van de jonge groeibedrijven in. Maar niet elk hightechbedrijf is een Microsft in spe. Niet elke jonge biotechonderneming wordt een nieuwe UCB of Pfizer. Ze durven wel interessante namen noemen. Een wat monkelende, ironische, vaak ook leerzame introductie in beleggen krijgen we van de Nederlander Bram Versteeve. Toen de onderzoeker bij een multinational bedankt werd voor bewezen diensten, kreeg hij een aardige vertrekpremie mee, meteen zijn startkapitaal bij zijn ontdekkingsreis op de beurs. In De kleine belegger gunt hij ons een blik in zijn beslissingsproces. Geert Wellens & Luc Van den Borre, Kleine aandelen, grote winsten. Roularta Books, 185 blz. ISBN 9054663618. Bram Versteeve, De kleine belegger. Nieuwezijds, 168 blz., 490 fr. ISBN 9057120291.LDD