De derde plaats bij de bedrijven met de hoogste winsten in Limburg wordt bezet door CRH Belgium. Een bedrijf zonder omzet, maar met een nettowinst van 82,5 miljoen euro. De Ierse onderneming in bouwmaterialen creëerde een holding in de hoofdstad van Limburg.
...

De derde plaats bij de bedrijven met de hoogste winsten in Limburg wordt bezet door CRH Belgium. Een bedrijf zonder omzet, maar met een nettowinst van 82,5 miljoen euro. De Ierse onderneming in bouwmaterialen creëerde een holding in de hoofdstad van Limburg. Maar het nummer drie kan niet tippen aan de winnaar. De nv New Magna Investments nestelde zich in de bokkenrijdersstad en haalde in 2011 een omzet van geen 3,2 miljoen euro, maar een nettowinst van bijna 186 miljoen euro. Daarop betaalde het dan iets meer dan anderhalf miljoen euro belastingen. En dat werd allemaal gerealiseerd door een vennootschap die amper één werknemer telde. Zwitserse connectie Bij nadere bestudering van de balans wordt het allemaal duidelijk. De onderneming is een holding met filialen in onder meer Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk. New Magna Investments putte winsten uit financiële activa en uitzonderlijke opbrengsten. Bij die laatste gaat het om interne groepsverrekeningen, waarbij voorzieningen werden teruggenomen voor de mogelijke niet-uitbetaling van leningen in de groep. Die leningen worden dan weer verstrekt via een bijhuis in Zwitserland. Dat bevindt zich in Steinhausen, een dorp in Zug, het kanton met de laagste belastingaanslag in Zwitserland. Via dat Zwitserse filiaal vloeiden 186 miljoen euro winsten naar de Belgische balans. En dat bedrag is vrijgesteld van belastingen in België, meldt de balans. En toch heeft New Magna Investments ook nog een activiteit. Het levert diensten binnen de groep, waarbij het onder meer een vliegtuig huurt. Dat leidde uiteindelijk tot een negatief bedrijfsresultaat van iets meer dan 11 miljoen euro. Het bedrijf is gevestigd in de nabijheid van Ford Genk. Want in hetzelfde gebouw, aan de Henry Fordlaan 7, heeft Magna ook echte Belgische activiteiten. Het is een toeleveraar van vooral bumpers voor de auto-industrie. De vennootschap maakt deel uit van de wereldwijde toeleveraar Magna. De beursgenoteerde onderneming uit Ontario, Canada werd in 1957 opgericht door Frank Stronach, een Oostenrijkse immigrant. Stronach begon toen in zijn garage en staat vandaag in de rijkenlijst van Forbes. De 80-jarige heeft zijn belang in de autotoeleveraar inmiddels verkocht, en doet tegenwoordig met de partij Team Stronach aan politiek in zijn geboorteland. Magna was vooral in 2009 voortdurend in het nieuws, als potentiële overnemer van de Europese activiteiten van General Motors, vooral Opel. Daarbij wou Magna ook de Opel-fabriek in Antwerpen sluiten. Die sluiting volgde in januari 2010. Maar niet door Magna. General Motors had toen al beslist zijn Europese dochter toch maar in eigen beheer te houden. WOLFGANG RIEPLWereldwijde toeleveraar Magna gebruikt Limburg als fiscaal aantrekkelijk vehikel.