Miet Loix, gedelegeerd bestuurder van Entelec, zit vandaag opnieuw achter haar bureau in Diepenbeek na een drukke week India en de Arabische Emiraten. In de Emirates Towers in Dubai mocht de Limburgse een demonstratie geven van wat Entelec vandaag betekent in de wereld van beveiliging- en detectiesystemen.
...

Miet Loix, gedelegeerd bestuurder van Entelec, zit vandaag opnieuw achter haar bureau in Diepenbeek na een drukke week India en de Arabische Emiraten. In de Emirates Towers in Dubai mocht de Limburgse een demonstratie geven van wat Entelec vandaag betekent in de wereld van beveiliging- en detectiesystemen. Het ICT-bedrijf, opgericht in 1992, timmerde in stilte aan de weg. Met de lancering van het integratie-softwareplatform Sky-Walker zou daar wel eens verandering in kunnen komen. Sky-Walker is een intelligent softwaresysteem dat de communicatie verzorgt tussen externe systemen (zoals brandcentrales, inbraakbeveiliging, verlichtingssystemen) en alle mogelijke denkbare beheersystemen van gebouwen, wegen, tunnels, luchthavens,... "Sky-Walker is de cockpit van het gebouw, het systeem dat een persoon in staat stelt om de meest complexe projecten te beheren en te bewaken, op locatie of vanop afstand," schetst Miet Loix. Het hart van Sky-Walker is een centrale database, die onder meer een virtueel grondplan bevat van het project, waardoor visueel beheren, controleren en navigeren mogelijk wordt. "In een mum van tijd kunnen de operatoren navigeren tussen gebouwen, controlecommando's verzenden, alarmsystemen aan- of uitzetten, of gewoon rapporten genereren," legt Loix uit. Waarna ze prompt een voorbeeld heeft door vanop haar laptop het brandalarm van het Entelec-gebouw in werking te zetten, waarbij onder meer een loeiende sirene weerklinkt en de deuren van het gebouw ontgrendeld worden voor een vlotte evacuatie. Dat alles wordt in real time gedemonstreerd op het scherm van de computer. Het is maar één voorbeeld van wat Sky-Walker kan betekenen. "Door een toevloed aan systemen, apparatuur en producenten is er een overkoepelend beheersysteem nodig en daar komt Entelec op de proppen," aldus Loix. Maar ook bij de toenemende vraag naar facility management, waarbij diverse meetsystemen de performantie van een gebouw analyseren, speelt het softwaresysteem zijn rol. Een van de eerste projecten waar Entelec zijn kunde mocht demonstreren, was de systeemintegratie van de luchthaven van Zaventem. Intussen volgden klanten als de Europese Commissie, Berlaymont, de Universiteit Gent en de bankgroep ING. Sinds eind 2004 is Sky-Walker klaar voor implementatie. "Er kropen ruim 336 maanden werk in, of 28 jaar aan manuren," rekent assistant manager Dirk Raets voor. Hoog tijd dus voor het ernstige werk in de vorm van een terugverdieneffect. Door een samenwerking - onder de vorm van licenties - met grote partners als Siemens, Alcatell, Securitas of Tyco kan Entelec internationaal zijn product commercialiseren. Op die manier kan het bedrijf vanuit zijn hoofdkantoor in Diepenbeek de Europese markt verder bewerken. In New Delhi wordt een verkoopkantoor geopend, om een aanwezigheid uit te bouwen op de markt in Zuidoost-Azië. En voor Noord- en Zuid-Amerika zitten de plannen voor dergelijke kantoren in Miami en Sao Paulo "in een ver gevorderd stadium." Naar verluidt, openen deze hun deuren nog in het eerste kwartaal van 2006. De Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) injecteert via haar Arkimedes-fonds 850.000 euro groeikapitaal in Entelec om het bedrijf mee op de wereldkaart te helpen zetten. De recente heisa over LRM (zie kader: LRM onder vuur) zal geen invloed hebben op het dossier, bevestigen zowel Guido Quanten, directeur bedrijfsfinanciering van LRM, als Dirk Raets van Entelec. "De werking van het investeringscomité van LRM staat niet ter discussie," klinkt het. Ook diverse economische actoren uit de provincie laten horen dat de Limburgse bedrijven niet de dupe mogen worden van deze zaak. Lieven Desmet