Top Topicals
...

Top TopicalsHet reclamebureau Lowe Troost heeft de jaarlijkse Top Topical Award van de Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers (BVDU) gewonnen met de advertentie voor Coke Light die in de hete zomer van vorig jaar in de kranten verscheen. De advertentie toonde Manneke Pis met een bevroren waterstraal na het drinken van Coke Light. Het thema van de campagne luidde : "Nog nooit werd je zo verfrist." De aanleiding was het nieuwsfeit dat de temperatuur in de schaduw 35 graden haalde. Top Topicals zijn advertenties die inspelen op verwachte of onverwachte actuele gebeurtenissen. Op die manier willen de kranten de sterke punten van hun medium (flexibel, snel, nieuws) naar voren brengen. Om de adverteerders en de bureaus hiervoor warm te maken, geeft men kortingen op advertenties die door de BVDU aanvaard worden als Top Topical. Elk jaar wordt ook een prijs gegeven voor de beste uiting.Voor de Top Topicals was 1995 een goed jaar : er werden 115 dergelijke advertenties gemaakt, 22 meer dan in 1994. Behalve de bekroonde uiting van Lowe Troost, koos de jury uit het ruime aanbod ook nog de advertentie voor Club Med ( Publicis-FCB) naar aanleiding van het opschorten van de dienstplicht, die voor Histor ( Young & Rubicam) ten tijde van de verkiezingen ("Eén laag volstaat voor een beter resultaat") en die voor De Morgen ( GV Company) in verband met Chirac en de atoomproeven. Deze drie kwamen ex aequo op de tweede plaats. De jury bestond uit de creatieven Eric Kawan (Young & Rubicam), Michel Delauw (DDB Needham) en Werner Van Reck (LdV & Partners) en adverteerder Thierry Magerman (Renault). De prijs van het publiek ging naar de bovengenoemde advertentie voor De Morgen. De eerste prijs bedraagt 603.064 frank (een half procent van het omzetcijfer dat de Top Topicals in 1995 haalden), die Lowe Troost moet besteden aan een project ter bevordering van de creativiteit. Ook de prijs van het publiek, ten bedrage van 200.000 frank, moet besteed worden aan een creatief project. Intussen doen de bureaus en de adverteerders lustig voort. Op 14 februari waren in de kranten flink wat Top Topicals te zien die inhaakten op Sint-Valentijn. En mediacentrale Carat Crystal heeft in haar nieuwsbrief al de te verwachten gebeurtenissen in kalendervorm meegedeeld. SINT-VALENTIJN foto TR09IL-0732