‘Bedrijven solliciteren bij kandidaten’

Karamel is een rekruteringsplatform dat profielen koppelt aan organisaties. “Karamel laat ondernemingen solliciteren bij kandidaten in plaats van andersom”, zegt oprichter en CEO Arnaud Deveugle. “Passief werkzoekenden kunnen op het platform assessments doorlopen en er hun skills, voorkeuren en ervaringen bundelen. Onze AI-technologie matcht hen anoniem aan bedrijven, en het is dan aan die bedrijven om, als ze interesse hebben, aan de kandidaten te vragen hun profiel open te stellen.”

Wat maakt Karamel disruptief? “Enerzijds is onze aanpak dus omgekeerd aan die van de meeste rekruteringsplatformen. Anderzijds zijn we wereldwijd een van allereerste partijen die een platform volledig op de zogenoemde solid-datakluistechnologie hebben gebouwd. De kandidaten blijven daardoor altijd eigenaar van hun persoonlijke gegevens en beslissen zelf welke informatie ze met wie delen.”

Wat is uw achtergrond? “Ik ben burgerlijk ingenieur en had bijgevolg altijd meer dan voldoende jobkansen. Toch had ik nooit stilgestaan bij wat me echt gelukkig maakte, met een zware bore-out als gevolg. Uit die ervaring ontstond het idee een rekruteringsplatform te ontwikkelen dat verder kijkt dan louter een cv en werkervaring.”

Waarin bestaat het businessmodel? “Passief werkzoekenden kunnen gratis een Karamel-account aanmaken en bepaalde assessments doorlopen. Bepaalde testen en tools zijn evenwel betalend. Het zijn de bedrijven die als vragende partij een jaarlijkse fee betalen per functieprofiel om gepaste profielen te kunnen zoeken.”

Krijgt Karamel externe steun? “Karamel maakt deel uit van het incubatieprogramma imec.istart. We worden in onze missie ook gesteund door het VLAIO. Vorige zomer haalden we 500.000 euro op bij private investeerders.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content