Geven we dit jaar maar weer een bekende Château ? En hoe bedanken we onze beste klanten ? Met diezelfde Cubaanse sigaren en een agenda ? Maar wat als hij niet meer rookt ? Als zij al een agenda heeft ? Dan is er nog de klassieke papierhouder, nietwaar ? Elke bedrijfsleider kent dit wel. Het urenlang suffen over het ideale relatiegeschenk of -evenement.
...

Geven we dit jaar maar weer een bekende Château ? En hoe bedanken we onze beste klanten ? Met diezelfde Cubaanse sigaren en een agenda ? Maar wat als hij niet meer rookt ? Als zij al een agenda heeft ? Dan is er nog de klassieke papierhouder, nietwaar ? Elke bedrijfsleider kent dit wel. Het urenlang suffen over het ideale relatiegeschenk of -evenement.TEKST : MARGOT VANDERSTRAETEN / FOTO : LUC NIMMEGEERS Sinds kort is er een nieuw presentje op de markt. Want samen met het belang van de relatiemarketing, groeit het belang van kunst binnen het bedrijfsleven. "Wij zijn op die tendens ingesprongen", zegt Hannelore Van Den Abeele, afgevaardigd bestuurder van Arte & Arte. Wat Arte & Arte precies doet ? "Eigenlijk spelen wij doodeenvoudig tussenpersoon tussen het bedrijf en de kunstenaar. Arte & Arte denkt samen met het bedrijf een origineel en kunstzinnig relatiegeschenk uit. Of een evenement natuurlijk". Het bedrijfsleventoont behoorlijk veel belangstelling voor de culturele sector, dixit Hannelore Van Den Abeele. Die belangstelling blijft echter nog vaak oppervlakkig. Allereerst vanwege de onbekendheid of zeg maar de zogenaamde ontoegankelijkheid van de kunst. Tussen bedrijf en kunst bestaat een vrij grote kloof die niet makkelijk te dichten is. Daarnaast blijken veel bedrijven nogal gemakzuchtig te zijn in het uitdenken van attenties. Wijn smaakt altijd, dus waarom het risico lopen om iets aan te bieden dat niet per definitie in de smaak valt. Want niet te vergeten : niet alleen tussen bedrijf en kunst gaapt een opening, ook tussen burger en kunst. Het risico dat de "kunst" van bepaalde kunstwerken door sommigen verkeerd of zelfs absoluut niet begrepen wordt, is reëel.Hannelore Van Den Abeele : "Bedrijven zijn nog wat terughoudend, maar wij niet. Wij houden vol. In de praktijk komt het erop neer dat wij aan de opdrachtgever verscheidene conceptvoorstellen doen. In al die voorstellen vertrekken we vanuit de eigenheid van het bedrijf. Voor ons geen kant-en-klare ontwerpen dus. Wat ons tegelijkertijd onderscheidt van bijvoorbeeld evenementenbureaus. Bij ons kun je niet terecht voor een thrilleravond in één of ander kasteel. Neen, alles wat wij doen is werkelijk op maat van het bedrijf gemaakt of bedacht. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat voornamelijk in aluminium doet. Dan gaan wij bijvoorbeeld proberen om een kunstenaar te vinden die met aluminium kan werken. Maar niet alleen het materiaal, ook het ontwerp en zelfs de verpakking van het kunstwerk zijn in functie van de opdrachtgever.""Gelukkig staan ook veel bedrijfsleiders open voor kunst. Het is opvallend dat voornamelijk grote bedrijven onze kunst in huis halen. Voor de Kamer van Koophandel in Mechelen hebben wij onlangs de Coaching Awards voor het Plato-project ontworpen. En de internationale top van de tabakindustrie werd in middeleeuwse kledij gehuld, trok naar Brugge en genoot met volle teugen van een Bourgondisch banket. Voor De Waal International namen we de Antwerpse glasblazer Koen Vanderstukken onder de arm. Hij ontwierp een masker van in zand gegoten glas. Een oplage van 20 gesigneerde exemplaren. Dat is origineel, waardevol en vooral onvergetelijk. Want dat is uiteindelijk nog steeds de bedoeling van een geschenk of een evenement. Dat het een prettig moment is voor zowel de schenker als de ontvanger. En die laatste, die kan er nog jarenlang van genieten..." Het aanbodvan Arte & Arte is dus erg ruim. Het budget is zowat de enige beperking. "Maar", zo zegt Hannelore Van Den Abeele, "alle budgetten komen in aanmerking. Van klein tot erg groot. Weet je overigens dat ook de kunstenaars aan deze werkwijze moeten wennen ? Zij zijn het niet gewend om voor de commerciële wereld te werken. Sommigen willen dat ook niet. Omdat ze het niet aankunnen om in opdracht te werken. Of omdat het bestaan van een ultieme deadline hen doodsbenauwd maakt. Gelukkig zijn er ook anderen. Zij ervaren de samenwerking met ons als een verrijking. Zowel op creatief als op financieel gebied. Hun creaties bereiken andere bedrijfsleiders. Het is een manier om relaties op te bouwen. Bovendien laten wij hen bijzonder vrij in hun creaties. Want anders werkt het natuurlijk niet. Alle partijen moeten tevreden zijn, en anders niet."Arte & Arte, Facotum NV - Broederminstraat 52 - 2018 Antwerpen. Tel : (03) 248.33.39. Fax : (03) 248.67.41. Hannelore Van Den Abeele : We vertrekken vanuit de eigenheid van het bedrijf. Hannelore Van Den Abeele : We vertrekken vanuit de eigenheid van het bedrijf.