Bron: Erik Buyst, Kristof Lowyck & Antoon Soete, Niches om te zien, de strategische groei van Barco. Lannoo, 2005, 45 euro.
...

Bron: Erik Buyst, Kristof Lowyck & Antoon Soete, Niches om te zien, de strategische groei van Barco. Lannoo, 2005, 45 euro.1933 en 1934 In twee tijden als radioassemblagebedrijf opgericht onder de namen Barco en Cobar. Barco leeft voort als merknaam, wat tot een rechtszaak leidt in 1951 als de exclusieve verdeler de merknaam Barco claimt. 1959û1973 Dankzij het bestaan van verschillende standaarden in België kan Barco een wit multinorm-tv-producent worden voor rekening van de grote merken. De opkomst van de kabel (die alles in PAL omzet) veegt echter geleidelijk de multinorm als competitief voordeel weg. 1974 Als reactie beslist Barco om zich op PAL-productie te concentreren, de productie uit te breiden en het eigen merk te promoten. Het resultaat is desastreus. De bedrijfsorganisatie loopt achter bij de expansie. Er komen liquiditeitsproblemen van. De families Descamps en Versavel verliezen de controle. 1981 Acec koopt de professionele producten van Barco, Barco Industries. De noodlijdende consumententak Barco Electronic komt bij de Gimv in haar derde functie, het Heilig Oliesel voor Vlaamse bedrijven in nood. De sterfhuisconstructie gebruikt zijn multistandaard-knowhow echter voor de productie van videoprojectoren, een idee van Jo Versavel uit 1978, voor het Amerikaanse Inflight. In 1983 worden Barco's projectoren tot een industriemaatstaf dankzij een bestelling van IBM. Productmanager Erik Dejonghe promoveert tot CEO. De ommekeer gebeurt zonder sociale drama's. 1990-2000 Barco is sterk in beeldbuizen, maar in de jaren negentig overspoelt de goedkopere LCD-technologie de markt. Barco blijft overeind dankzij nieuwe, zeer lichtsterke projectoren en de nadruk op oplossingen. Twee Amerikaanse overnames vallen tegen, maar Electronic Image Systems (1997) brengt Barco in simulatie. De overname van concurrent Dr. Seufert (1998) verzekert marktleiderschap in controlezalen. 1990 De overname van Chromatics in de VS en van zijn research en distributie brengt Barco in Air Traffic Control en C4I (Command, control, communication & information). Niet alleen brengt Chromatics introducties op de Amerikaanse markt. Vijf jaar later blijken militairen de eersten om geld over te hebben voor LCD-schermen. Barco's patent om die LCD-schermen flikkeringvrij te maken, leidt tot een referentiecontract met de US Navy. Barco kan op die manier vlot de overgang maken van CRT naar LCD-monitors, waarmee het vandaag ook uitstekende zaken doet in de medische markt. 1999 Texas Instruments schokt de projectormarkt met zijn digital light processing (DLP). Barco aarzelt, verliest marktaandeel, maar neemt ten slotte toch een licentie. DLP opent voor Barco de weg naar de digitale cinema.