T iger Woods is een bekende verschijning in de Deutsche Bank-SAP Open, een toernooi op Duitse bodem dat hij sinds 1999 al drie keer won. Dat komt niet zomaar. Deutsche Bank wil investeren in de Amerikaanse markt. Daarom tekende de bank verleden jaar een contract om vier jaar lang hoofdsponsor te zijn van een Amerikaans PGA-toernooi in Boston. Woods beloofde al mee te spelen, hoewel hij zelf niet door Deutsche Bank wordt gesponsord. Wel streek hij een stevige startpremie op om in Duitsland te komen spel...

T iger Woods is een bekende verschijning in de Deutsche Bank-SAP Open, een toernooi op Duitse bodem dat hij sinds 1999 al drie keer won. Dat komt niet zomaar. Deutsche Bank wil investeren in de Amerikaanse markt. Daarom tekende de bank verleden jaar een contract om vier jaar lang hoofdsponsor te zijn van een Amerikaans PGA-toernooi in Boston. Woods beloofde al mee te spelen, hoewel hij zelf niet door Deutsche Bank wordt gesponsord. Wel streek hij een stevige startpremie op om in Duitsland te komen spelen, zo'n 2 miljoen dollar. De Amerikaanse topspeler heeft dus wel een goede relatie met de Duitse bankiers. "Ik ontmoette de bazen van Deutsche Bank tijdens een Pro-Am en het klikte meteen," zegt Woods. "Ze wilden een toernooi in de States organiseren, en zo ontstond het idee voor dat toernooi in Boston."De Royal Bank of Scotland (in 1727 gesticht, al meer dan een eeuw sponsor van de British Open en al een paar seizoenen de officiële bank van de Europese Tour) sponsort intussen een andere levende legende van de golfterreinen: Jack Nicklaus. Daarnaast communiceert de Royal Bank of Scotland ook zwaar rond haar sponsoring voor Charles Howell III en Luke Donald, twee beloften die de belangrijkste toernooien van de Amerikaanse Tour spelen. Met de steun aan dit trio speelt de Royal Bank of Scotland het zeer origineel. De instelling weigert namelijk om miljoenen dollar in één toernooi te pompen, maar verbindt haar naam liever aan een ex-kampioen en jonge spelers die op weg zijn om kampioenen te worden. En via Nicklaus trekt de RBS haar marketing ook onrechtstreeks door naar de vier grote toernooien, want "in de Majors heeft Nicklaus voor magische momenten gezorgd," zegt Howard Moody, woordvoerder van de Royal Bank of Scotland. "We verwijzen dus maar wat graag naar die grote momenten van weleer. Dat weekt veel meer emotie los en voor ons is het goedkoper. Voor mij is het trouwens helemaal geen verrassing dat sommige Amerikaanse toernooien geen sponsor meer hebben. Het is een kwestie van waarden." Twee jaar geleden stapte de Union des Banques Suisses als sponsor in de Warburg Cup, een toernooi in Sea Island, Georgia: zes spelers van meer dan veertig en zes van boven de vijftig, verdeeld in twee teams (Verenigde Staten en rest van de wereld) waarvan niemand minder dan Arnold Palmer en Gary Player de kapiteins zijn. Het toernooi is een idee van de groep IMG-McCormack, waarvan voorzitter Alastair Johnston zei: "Al die Europese banken beseffen dat Amerika voor hen belangrijk is. En als ze er zich gaan profileren als sponsor van golftoernooien, krijgen ze ook nog eens de zekerheid dat ze via dat evenement overal in de wereld zichtbaar zullen zijn." Leuke bonus, is dat. John Baete