Bankdiensten zijn te duur

Patrick Claerhout redacteur

MINISTER VAN Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) laat onderzoeken in welke mate de tarieven die de banken hun klanten aanrekenen sneller stijgen dan de inflatie. Ze kan zich de kosten van een studie besparen. Zowat alle grootbanken zijn van plan de prijs van hun zichtrekening en van specifieke verrichtingen met tientallen procenten op te trekken. Soms zelfs met honderden procenten, zoals BNP Paribas Fortis, dat de kosten voor een geldopname aan het loket verdubbelt en de prijs voor een manuele verrichting optrekt van 1,5 tot 6 euro. De topman van ING België omschreef zelfs in De Standaard een tarief van 9,68 euro per papieren overschrijving als ‘een faire, want marktconforme prijs’.

Dat de banken zich rijk rekenen op kap van kwetsbare groepen is onaanvaardbaar.

Ten eerste is die prijs niet marktconform, ten tweede kan dat geen vrijgeleide zijn om buitensporig hoge prijzen aan te rekenen voor een basisdienst. Wat gebeurt met de efficiëntiewinsten die de banken boeken doordat steeds meer klanten online of mobiel hun transacties uitvoeren? Dat heeft nog niet geleid tot een daling van de tarieven voor de klanten. Zou het kunnen dat de banken het geld op zak steken?

Het beleid van de banken, dat is gericht op hun digitale kanalen, gaat ten koste van een groot deel van de bevolking – vooral ouderen, maar ook mensen aan wie de trein van de digitalisering voorbij gaat. Te veel mensen dreigen uit de boot te vallen. Er is dringend behoefte aan een maatschappelijk debat daarover. Minister Muylle luistert het best niet enkel naar de banken maar ook naar vertegenwoordigers van woon-zorgcentra, seniorenverenigingen, mantelzorgers, gemeenten en OCMW’s. Dat de banken zich rijk rekenen op kap van kwetsbare groepen, is onaanvaardbaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content