De tijd dat een Jaguar alleen was weggelegd voor de 'happy few', behoort vanaf volgend jaar tot het verleden. In 1999 brengt de autoproducent - momenteel in handen van Ford - immers zijn S-Type op de markt, voor Jaguar hét belangrijkste nieuwe model sinds decennia. De S-Type is een volledig nieuwe, compacte sportieve berline in een voor Jaguar nieuw, maar snelgroeiend marktsegment: dat van de luxueuze zaken- en reisberlines die zich situeren tussen de middenklasse en de topklasse ( ...

De tijd dat een Jaguar alleen was weggelegd voor de 'happy few', behoort vanaf volgend jaar tot het verleden. In 1999 brengt de autoproducent - momenteel in handen van Ford - immers zijn S-Type op de markt, voor Jaguar hét belangrijkste nieuwe model sinds decennia. De S-Type is een volledig nieuwe, compacte sportieve berline in een voor Jaguar nieuw, maar snelgroeiend marktsegment: dat van de luxueuze zaken- en reisberlines die zich situeren tussen de middenklasse en de topklasse ( Audi A6, BMW 5, Lexus GS300 en Mercedes-Benz E-Klasse). Het prestigieuze Britse merk, dat dit jaar zo'n 50.000 wagens aan de man zal brengen, hoopt dankzij de S-Type volgend jaar zo'n 85.000 wagens te verkopen, in 2000 zelfs 100.000. De op de achterwielen aangedreven S-Type of Babyjaguar - hoewel hij nog altijd 4,86 meter lang is - blijft in elk opzicht een volbloed Jaguar. U mag dus ook bij dit model gratie, verfijnd vermogen, voorbeeldig weggedrag, comfort en luxe verwachten. De S-Type zal worden aangeboden met twee motoren: een volledig nieuwe 3.0-liter V6-motor, die in samenwerking met Ford speciaal voor de nieuwe Jaguar werd ontworpen, en een 4.0-liter V8 van 285 pk, die borg staat voor uitstekende prestaties, een hoge mate van verfijning en een indrukwekkende soepelheid. De S-Type is uitgerust met een nieuwe tractiecontrole, een 4-kanaals ABS en een snelheidsafhankelijk bekrachtigd besturingssysteem. De elektronisch geregelde remkrachtverdeling (EBD) zorgt voor extra stabiliteit in kritieke situaties. In optie is ook Dynamic Stability Control leverbaar, een systeem dat het ABS, de tractiecontrole en de besturing met elkaar verbindt en hinderlijke overstuurneiging voorkomt. De wagen kan ten slotte ook worden uitgerust met de Cats - Jaguars Computer Active Technology Suspension met elektronisch adaptieve schokdempers. Het luxueuze interieur van de S-Type is onmiskenbaar dat van een Jaguar, hoewel het eigentijdser en een tikje technischer oogt dan dat van de XJ- en XK-gamma's. Het heeft een sportief karakter en zal een jong en dynamisch publiek ongetwijfeld aanspreken. De S-Type zal ook de eerste seriewagen zijn die leverbaar is met een spraakherkenningssysteem. Het wordt dus mogelijk om de belangrijkste audio-, telefoon- en airconditioningfuncties voortaan handenvrij te bedienen. De babyjaguar zal verkrijgbaar zijn in drie versies: de basisversie 3.0 V6, de V6 Executive en de 4.0 V8. Stuk voor stuk zeer elegante modellen die het hun rechtstreekse concurrenten zeker niet makkelijker zullen maken. Vooral nu de betrouwbaarheid van de nieuwe Jaguars niet meer moet worden bewezen: in de Amerikaanse JD Power-enquête over klantentevredenheid haalde Jaguar immers een uitstekende score. PATRICK OP DE BEECK