Avontuur voor de kleintjes

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Na zes maanden stond er al een overnemer bij Transposia voor de deur. Activision kreeg nul op het rekest, maar misschien heeft een volgende meer geluk.

T ransposia, de Gentse heruitgever van interactieve kindertekenfilms heeft “een turbulent jaar” achter de rug. Hun exclusieve distributeur Computer 2000 reageerde niet zoals verwacht op de marktveranderingen, waardoor bijkomende verdelers moesten worden gezocht. De participatie in Area Productions – maker van onder andere de cd-rom TaalTalent – slorpte veel meer tijd op dan verwacht. Eén van Transposia’s content-toeleveranciers, het Britse Omnimedia, ging failliet, waardoor Transposia’s vervolg op de tekenfilmserie Lucky Ducky op de helling komt te staan. En er was de komst van nieuwe spelers op de Belgische markt, zoals Lannoo, de groep rond Samson en Gert en Standaard Uitgeverij met Suske en Wiske. “Het aanbod groeit veel sterker dan het aantal multimediacomputers,” zucht marketingdirecteur Geert Van Boven van Transposia.

Een leerrijke niche

De Gentse republisher brengt uitsluitend cd-roms voor kinderen uit. Op enkele goedkopere spelletjes na, vallen ze allemaal in de categorie “edutainment”. Dat is een – ook voor ouders zeer acceptabele – mengvorm tussen opvoeding en avontuur, waarin geweld wordt geweerd. De portefeuille omvat intussen 22 titels: het interactieve boek van het Australische tv-koalabeertje Blinky Bill voor de kleintjes van vier tot zeven, de interactieve tekenfilms rond Freddi Fish, het autootje Putt-Putt en Skipper en Skeeto (een mug) voor de vier- tot tienjarigen, het avonturenspel Lucky Ducky voor de groep van zeven tot twaalf en de nieuwkomer Miel Monteur. Daarnaast zijn er nog een interactieve encyclopedie rond “Barabas De Boekenbij” en enkele spelletjes.

De leveranciers zijn Australisch ( Roadshow Interactive en Yoram Gross Film Studios voor Blinky), Zweeds ( Levande Böcker voor Miel Monteur) of Deens ( Ivanoff Interactive met Skipper & Skeeto). Maar het zwaartepunt ligt momenteel bij Humongous Entertainment, sinds 1996 een filiaal van de Amerikaanse gigant GT Interactive, met Freddi Fish, Putt-Putt, Pajama Sam en Barabas.

Transposia koopt de distributierechten voor het Nederlandse taalgebied, coördineert de ver- of hertaling, de stemmenselectie, de montage en het hertekenen van de grafische elementen (wegwijzers, naamborden…). Het grootste deel van het werk wordt uitbesteed. Bij de stemmen zitten bekende namen als Kurt Van Eeghem, Leen Persijn, Dirk Denoyelle of Nolle Versijp. De winkelprijzen liggen tussen 900 voor de spelletjes en ongeveer 2000 frank voor de interactieve tekenfilms.

Toen de ex- Compaq-managers Geert Van Boven en Serge De Geyter in 1994 Transposia oprichtten, was lokalisatiewerk hun hoofdactiviteit, maar dat is teruggevallen tot een fractie. In het kapitaal van Transposia zitten behalve de oprichters nog altijd Spector-bestuurders Johan Mussche, Dominique Le Hodey en Tony Van Doorslaer, naast Willy De Corte (IT-bedrijf Hertec).

Ondanks alle problemen wisten de Gentenaren vorig jaar toch een omzetstijging van 13% te halen en in het zwart te eindigen. Een gevolg van een sterk tweede semester onder impuls van de nieuwe distributeurs, vindt Geert Van Boven (in België ABC Soft, rack-jobbingspecialist Bestware). In de laatste twee maanden lanceerde Transposia ook het derde avontuur van Freddi Fish. “Negenduizend stuks in twee maanden, een enorm aantal voor het Nederlandse taalgebied,” glundert Geert Van Boven. Het is nochtans één van de duurdere titels met een richtprijs van 2199 frank.

Witte ridders welkom

“Er vechten voortdurend meer titels voor een plaats in de rekken. Zowel de kleinhandelaar als de klant krijgen het daardoor moeilijker om het verschil te zien. Als gevolg daarvan schieten de ontwikkelings- en marketingkosten van spelletjes de hoogte in,” noteert Datamonitor in zijn recentste studie over de Europese markt voor elektronische spelen.

Knelpunt voor Transposia is de snelle groei van de sector, die veel hoger ligt dan de 13% die de Gentenaren in 1998 optekenden (58% volgens GfK in België in de periode van januari tot oktober).

Daarom wordt, zoals in het jongste avontuur van Freddi Fish met zijn zes ontknopingen en zijn dubbel scenario, nu de mogelijkheid van een overname opengelaten, terwijl tegelijk hard wordt gewerkt om alleen door te gaan.

“In het begin waren wij nogal huiverig tegenover potentiële overnemers, maar op dit moment zien we dat, als je klein bent in de markt, het moeilijk wordt om het hoofd boven water te houden. Als GT Interactive zou komen aankloppen en de prijs is goed, dan zullen we toch twee keer nadenken voor we neen zeggen.”

Het probleem is niet financieel. Maar, geeft hij toe, “we kunnen niet de lancering van drie producten tegelijk riskeren. We moeten voorzichtig zijn met elke stap. Wij kunnen concurreren door innoverende dingen te doen, maar wij kunnen nooit zo snel groeien als de grote jongens, tenzij we een verregaande samenwerking opzetten met een grote speler.”

Innovatie

vindt Transposia momenteel vooral in Zweden, waar het met Levande Böcker een overeenkomst heeft. “Wij kunnen in Zweden gaan bekijken hoe het bij ons over twee jaar zal zijn,” zegt Geert Van Boven. Het creatieve bouwpakket Bouw Auto’s met Miel Monteur was een eerste vernieuwing uit het noorden. Het is een “hybried” spel, waarvoor nieuwe onderdelen en plannen van het Internet kunnen worden afgehaald om zo de cd-romversie te verrijken.

Tegen juni gaan de Gentenaars een nieuwe doelgroep aanspreken met een ander product van Levande Böcker: Backpacker, een educatief avonturenspel voor 10-plussers. “Van Backpacker zijn er in Zweden al 70.000 stuks verkocht. Het wordt wel één van de duurdere lokalisaties, maar ik denk dat het qua volume ook één van de hoogste scores zal halen.”

Tupperware-kransjes

Ondanks het dubbele scenario blijft Transposia ambitieus. “We willen een Europese, elektronische uitgever zijn. In Vlaanderen zijn we marktleider, in Nederland willen we behoren tot de topdrie. In Frankrijk willen we “een” positie innemen. Net als in Duitsland, Spanje en Italië, maar dat is nog braakliggend terrein. En in Zweden ook.”

Distributie is de sleutel, vindt Geert Van Boven. “Als pure ontwikkelaar heb je de markt niet in handen.” Maar grote spelers nemen hun verdeling meer en meer zelf in handen. Transposia heeft zijn plannen om zijn producten zelf in Frankrijk te distribueren, gewijzigd. Partner hier is nu GT Interactive (Humongous Entertainment, leverancier van Transposia’s meest succesvolle producten) die er, behalve zijn eigen titels, die van Transposia verdeelt.

Bovendien komt er in Frankrijk een Transposia sa. Van Boven: “Wij denken eraan met de hulp van een Frans marketingbureau een franchiseformule op te zetten om de producten van GT Interactive en van ons via demonstratienamiddagen te verkopen, volgens het bekende Tupperware-verkoopsysteem.” Een concept dat in België niet zou werken, geeft hij toe, maar in Frankrijk – denkt hij – wel. De deelnemers komen ook in het direct marketing-verkoopkanaal terecht, dat Transposia geleidelijk uitbouwt en waarvoor ook het directe kanaal van Spector-filiaal Extra Film wordt aangesproken. “Als we al onze klanten direct kunnen bereiken, hebben we onze schaapjes op het droge,” lacht Geert Van Boven. Maar misschien begint hij dan wel een nieuw avontuur.

BRUNO LEIJNSE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content