In een persbericht laat de Britse motorbouwer Triumph weten dat er vijf avontuurlijke motorreizen met de nieuwe Tiger 800XC georganiseerd worden in samenwerking met Edelweiss Bike Travel. De bestemmingen zijn de Britse Midlands, met een oversteek naar het beruchte motoreiland Man, de Schotse Hooglanden, Oostenrijk, Noord-Afrika en Thailand.
...

In een persbericht laat de Britse motorbouwer Triumph weten dat er vijf avontuurlijke motorreizen met de nieuwe Tiger 800XC georganiseerd worden in samenwerking met Edelweiss Bike Travel. De bestemmingen zijn de Britse Midlands, met een oversteek naar het beruchte motoreiland Man, de Schotse Hooglanden, Oostenrijk, Noord-Afrika en Thailand. "De vijf reizen hebben één ding gemeen: het avontuurlijke motorrijden staat voorop." Motoren - en dan zeker zware motoren - zijn voor velen een vrijetijdsproduct. En een van de manieren om vrije tijd in te vullen, is reizen. Dat geldt ook voor de meesten die met de motor door de file gaan. Icoonmerken als Harley-Davidson, Ducati en Triumph spelen daarop in om merkgerelateerde reiservaringen aan te bieden. Maar het moest nog wel even georganiseerd worden. Dat doet een deel van de motorrijders niet meer zelf. Rainer Buck is managing director van Edelweiss Bike Travel uit Oostenrijk, dat al 30 jaar motorreizen organiseert. Hij zegt dat de trips in principe groepsreizen zijn, maar je kunt de tocht naar de volgende bestemming ook alleen afleggen. "Het beeld van de motorrijder is wat gewijzigd. Het is niet meer zo dat de motorrijder heel individualistisch met de tent op de motor gepakt ergens heen gaat. Nu zijn het toch al wat luxueuzere reizen. Veelal voor mensen die niet veel tijd hebben en toch iets bijzonders willen beleven in landen waar ze niet vertrouwd zijn of waar ze zelf de mogelijkheden niet hebben om de reis te organiseren. Ik denk dat bijvoorbeeld aan reizen naar Zuid-Afrika of Nieuw-Zeeland." Peter Daeninck uit Oudenaarde bevestigt dat. Hij rijdt al 40 jaar motor en probeert elk jaar een grote motortrip te maken. "Motorrijden is verbonden met avontuur en dat vind ik niet rondom Gent." Trips met vrienden in Europa organiseert hij zelf. Reizen naar Mexico en Guatemala organiseerde hij zelf, maar voor zijn trip naar Tibet in 2006 ging hij met Edelweiss Bike Travel in zee. "Landen als Mexico en Guatemala zijn veel toegankelijker", zegt Daeninck. "Maar als je een reis naar China wil voorbereiden, dan moet je echt heel veel tijd hebben. Het is niet evident om dat vanachter je bureau in België te doen. Dat was een van de redenen om met Edelweiss mee te gaan." Die organisatie heeft ter plaatse de ervaring, onder andere met het aanvragen van het verplichte Chinese rijbewijs. "Ze regelen dat met lokale agenten. Je moet vooraf pasfoto's opsturen en bij aankomst ligt het rijbewijs klaar. Als je dat zelf ter plekke moet doen, ben je een paar dagen kwijt." De deelnemers aan de reizen kunnen voor hun eigen motorfiets kiezen, zeker in Europa, maar de reisorganisatoren stellen ook motoren ter beschikking. Buck zegt dat het grootste deel van zijn klanten liever een motor huurt. Maar hoe avontuurlijk is zo'n reis nog? "Het is avontuur met een vangnet", zegt Buck. "We hebben goede motoren, mocht er een probleem zijn dan is de tourgids er, de routes zijn al eens door ons gereden, de bagage wordt vervoerd. De klant heeft een veilig avontuur, laten we het zo uitdrukken. Je hoeft alleen maar te rijden." Dat mag kennelijk ook wat kosten. De trips van Edelweiss Bike Travel gaan van 1600 euro tot 6000 euro of meer. Het profiel van de klanten sluit daar ook bij aan. Buck zegt dat de leeftijd van deelnemers varieert van 30 tot 90 jaar. "Het gemiddelde is 50. Het zijn mensen die 'gevestigd' zijn, die een bepaald inkomen hebben. De kinderen zijn het huis uit. Voor velen is het vaak de tweede vakantie, naast hoofdvakantie met het gezin." Ook Vlamingen zetten zich op de markt. Dick Campens is reisbegeleider in Thailand en motorrijder. "In mijn vrije tijd ga ik altijd motorrijden. Ik heb hier in het noorden van Thailand heel toffe wegen ontdekt. Die zitten in de top tien van de beste motorwegen ter wereld. Ik ga me met Thai Motor Tours nu ook toeleggen op het begeleiden van zevendaagse motorrondritten voor Nederlands- en Franstaligen." "Het is een nichemarkt. Er zijn wel enkele concurrenten, maar die spitsen zich toe op de Engelstalige markt." Campens is ook in contact met een grote touroperator om motortrips in Thailand te organiseren en te begeleiden. Het voordeel van Thailand is naast de vele bochten ook dat de weersomstandigheden er ideaal zijn. Zijn ervaring is ook dat de meeste mensen een pasklare oplossing wensen. Zelf doen, kan ook. "Er zijn routes via het internet beschikbaar, maar dan moet je zelf nog wat research doen naar hotels en zo." Maar is dé Belg wel geneigd om georganiseerd op motorreis te gaan? Edelweiss Bike Travel heeft weinig Belgische klanten. Rainer Buck kan ze op de vingers van twee handen tellen. Kristel Peeters is samensteller en uitgever van een jaarlijkse gids met adressen van motorvriendelijke hotels in Europa. "Georganiseerde motorreizen lopen goed in Nederland. In ons land minder. Een Belg wil meer zelf op pad, die zoekt het avontuur. Nederlanders gaan graag op reis, maar vinden het wel goed dat de mensen in het hotel ook Nederlanders zijn. Een Belg zoekt eerder iets onbekends." Wat zoekt de motorrijder eigenlijk in een 'motorvriendelijk' hotel? Zijn er dan ook hotels die motorrijders weigeren? "Die zijn er nog altijd, anders zouden we met onze gids niet bestaan." Maar het gaat de motorrijder vooral om zekerheid. Vreemd genoeg niet voor zichzelf, maar voor zijn voertuig. "Als je zelf een hotel gaat zoeken, moet je geluk hebben dat de motor veilig staat of in ieder geval uit het zicht staat. Op de boerenbuiten is er wel een schuur, maar in de stad is dat al wat moeilijker. Een motorrijder heeft nood aan zekerheid. Als je 400 of 500 kilometer achter de kiezen hebt, dan wil je geen zorgen over een standplaats. Anders slaap je slecht. En het eerste wat je dan 's ochtends vroeg doet, is kijken of je motor er nog staat. Een motorrijder zou bij wijze van spreken zelf geen bed hoeven, als er maar een garage voor de motor is." AD VAN POPPEL" Een motorrijder hoeft bij wijze van spreken zelf geen bed, als er maar een garage voor de motor is" Kristel Peeters