Het woord auto in een zin vermelden zonder het woord crisis te gebruiken, is tegenwoordig een hele prestatie. Alain Uyttenhoven geniet nochtans van het andere uiterste: de laatste maanden schrijft Toyota Duitsland, waarvoor hij al ruim een jaar verantwoordelijk is, recordcijfers neer. De eerste zes maanden van 2009 kondigen zich aan als de beste uit de geschiedenis van de Japanse autobouwer bij onze oosterburen.
...

Het woord auto in een zin vermelden zonder het woord crisis te gebruiken, is tegenwoordig een hele prestatie. Alain Uyttenhoven geniet nochtans van het andere uiterste: de laatste maanden schrijft Toyota Duitsland, waarvoor hij al ruim een jaar verantwoordelijk is, recordcijfers neer. De eerste zes maanden van 2009 kondigen zich aan als de beste uit de geschiedenis van de Japanse autobouwer bij onze oosterburen. Al is Uyttenhoven de eerste om het succes toe te schrijven aan de schroot- premie die de regering-Merkel heeft ingesteld: 2500 euro voor wie een auto van negen jaar inruilt voor een nieuwer en milieuvriendelijker exemplaar. De maatregel werd begroot op 600.000 wagens, maar is intussen verlengd tot eind dit jaar en tot 2 miljoen auto's. "Wij winnen wel marktaandeel, waardoor onze doelstelling - 4 procent van de Duitse autoverkoop over 2009 - zeer reëel wordt." Het compenseert ook de moeilijke start die Uyttenhoven doormaakte in zijn nieuwe job, want het laatste halfjaar van 2008 kreeg de autoverkoop rake klappen: "Op zo'n momenten mag je doen wat je wil, maar je resultaten kunnen nooit goed zijn. We hebben ons volume ingekrompen om een gezonde basis te creëren." Het hielp dat Uyttenhoven in Bujumbura is geboren en tot 1967 in Afrika woonde. "Wanneer je uit zo'n groot land komt, waar de dingen niét zo perfect zijn geregeld als hier, dan kijk je anders naar die economische tegenslagen." Via zijn vader, een Sabena-piloot van een uit Antwerpen naar Sint-Petersburg vertrokken familie, heeft de ULM-piloot trouwens nog wat Russisch bloed door zijn aderen lopen. Het verblijf in Duitsland - al blijft hij de weekends reserveren om in Brussel te koken voor zijn familie en de voetbalwedstrijden van zijn twee zonen te volgen - leerde hem alvast het carnaval van Keulen van binnenuit kennen. "Heel mooi, en heel Duits: het is perfect georganiseerd, en ziet er toch spontaan uit." Uyttenhoven heeft zo goed als altijd in de automobielsector gewerkt. "Door steeds opnieuw van nul te beginnen, in een andere functie of bij een andere firma, ontwikkel je een zekere flexibiliteit, het vermogen om situaties snel in te schatten. Door mijn opleiding als ingenieur - industrieel en handelswetenschappen - spreek ik hun taal, en begrijp ik hun moeilijkheden, hoewel ik zelf nooit een job als ingenieur heb uitgeoefend." De Brusselaar ging in 1986 aan de slag op de marketingafdeling van Nissan Europa in Brussel waar hij drie jaar bleef. In 1997, na acht jaar bij Mercedes-Benz Belgium, waar hij opklom tot algemeen directeur van de personenwagendivisie, trok hij in 1997 een eerste maal naar Duitsland. Bij DaimlerChrysler in Stüttgart werd hij uiteindelijk vicepresident productmanagement. Adam Opel trok hem in 1999 aan als bestuurder, verantwoordelijk voor marketing en productmanagement. Vijf jaar geleden kwam hij opnieuw naar België, om op het Europese hoofdkwartier van Toyota de naverkoop te leiden. Waarna hem werd gevraagd om de situatie in Duitsland, waar de machine ietwat stokte, aan te pakken. "Op zo'n moment is het belangrijk dat je tijd neemt om de situatie te begrijpen: er is de perceptie van het hoofdkwartier, maar ook de lokale. We hebben de voorraden weggewerkt, en de banden met de dealers aangehaald. Uiteindelijk draait het in deze sector om mensen." Is: vicepresident ToyotaDeutschland Vrije tijd: Familie, ULM-vliegen, duiken, motorrijden, mountainbike, lopen, koken, wijnL.H.